Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Nya prylarna har hårdtestats

torsdag 29 juli 2010

Nya prylarna har hårdtestats

Semestern är nu slut och idag gjorde jag första dagen på kontoret, ur askan i elden helt enkelt.
Sista dagarna på semestern ägnades åt hård testning av mina nya fiskeprylar.
Minnesvärda läsare kommer kanske ihåg att jag kittat upp med nya vadare, kängor och linor om inte så finner ni det här
Patagonia vadarna som jag beställde närmade sig aldrig vattnet utan returnerades efter utprovning i hemmet och efter lite stök med leveransen så ramlade ett par Vision Rapidor ner i postlådan istället.
Dessa har nu synats i sömmarna och fått bekänna färg på några rejäla turer. Igår tillryggalades c.a 2,5 mil och lägg sedan till tisdagens tur på c:a 1,5 mil i sommarvärme så kanske ni förstår att det känns lite i kroppen idag :-). Passformen är helt ok, jag kör med storlek Large Long, och byxan ventilerar bra. Dragkedjan har jag varit lite skeptisk till men igår kan jag säga att jag gillade den, det var 23 grader, ingen vind och sol. När det är sådanda yttre förutsättningar så finns det inget material i världen som kan hålla dig torr inifrån oavsätt vad reklam säger. Du svettas och blir blöt, punkt.
Materialet känns solidt och rejält slitstarkt, framtiden får utvisa om känslan stämmer.
Jag hoppas verkligen slitstyrkan och kvaliteten lever upp till priset som ligger på dryga 4000 kr. Något som däremot inte levde upp till priset var finishen på tejpningar och sömmar. Det ser inte helt snyggt ut vilket drar ner betygt något även om det är ett bruksplagg vi talar om. Om det innebär funktionsproblem är något som framtiden får utvisa.
Tidigare har jag haft ett par Vision vadare och då gamla klassiska Extreme i Entrent HB vilka tog mig 4 säsonger att slita ut. Mina hittils bästa vadare och en klar 5:a. Får se om Rapidor förvaltar arvet :-)

Nästa produkt som fått utstå sommarens fiske är mina nya kängor Patagonia Riverwalker Stickyrubber
Här har däremot Patagonia lyckats. Detta är det bästa jag haft på fötterna när det gäller vadarekängor och då har jag tidigare slitit ut/använt Vision Extreme, Loop Outdoor, Loop Adventure alla med filt samt Simms Rivershed Vibram gummi sula.
I sommar har jag gått nånstans mellan 8-10 mil i dessa kängor, och då i ganska tuff fjällterräng. De är nästan i klass med en riktigt bra vandrarkänga. De har i kängan lyckats sammanlänka låg vikt med bra stabilitet samt slitstyra. Lästen passar mig väldigt bra samt att den har en bra suluppbyggnad med bra dämpning och vridstyvhet. Jag har tagit ur innersulan och ersatt den med en Formthotics customsula vilket bättrar på komforten ytterligare. Gummisulan är riktigt bra och greppar fint i både terräng och på botten. Dock är den inte lika bra som en grovmönstrad vandrarsula i terrängen men det får man räkna med. När det gäller vadning så fungerar de bra så länge det inte är större stenar/rullstenar med alger på. Då blir dom hala och då är det inget annat än filt som gäller. Jag har vadat Duvedsälven med både dessa kängor och Simms kängan med Vibrams vadarsula på och känt mig som Bambi på riktigt hal is. Jag vadar i filt när det gäller hemmavattnet även i fortsättning. Gummi kommer inte i närheten av filtens fäste under såna förhållanden.
Ska jag sätta betyg på Patagonias Riverwalker så blir det en klar 5:a.

Sedan landade det nya linor på mina rullar oxå och det var, min vana trogen, ur Scientific Anglers (SA)
Mastery GPX WF Flyt Är allroundlinan jag kör på mina #5 & #6 spön när jag behöver en lättladdad och hanterlig lina. Den är en riktig arbetshäst som gör det mesta utan knussel. Ska man bara ha en lina så är detta mitt absoluta första val, ohotat.
Mastery Trout WF F Detta är linan jag har till "finfisket" med torrfluga och i första hand använder i #3 & #4 på mina Lilla Gula-spön men jag har även en i #6 till mitt AEG 590 när det är korthåll och finlir. En alldeles ypperlig torrflugelina som är designad men en konkav fronttapering för mjuka överrullningar och lätta presentationer. Ingen långkastar lina men på kort och medellånga håll i de lättare klasserna så WOW.
Gemensamt för både Trout och GPX är att de har en ögla i fronten för enkel tafskoppling samt DTT, Dry Tip Tecnology för att hålla spetsen på fluglinan flytade längre och högre.
Sist men inte minst kom en ny av min favoritlina för Duvedsälven
Mastery Expert Distance (ED) WF Flyt En Longbelly lina gjord för fiske. Klumpen är på dryga 20 meter och med skjutlinan så landar hela skapelsen på 32 meter vilket är 5 meter längre än en "standard lina" För att nyttja långkastarkapaciteten i linan krävs både en god kastare samt rejält med utrymme för bakkast men finns det så finns det ingen begränsning i vad linan kan göra. Men för det finns ett men, är att den INTE bara är en långdängar lina utan fiskad på korta/medellång håll så fungerar den som en DT-lina. Den mendar och roll/switchkast med maximal kontroll. I våras när vi var på Smöla och fiskade jag smååarna där med ED #5 på mitt Multi 590 och det lirade kanon ihop. EDhar jag till mina #5 & #6 spön och fiskar allt från lätta torrflugor på lång tafs till tunga förtyngda streamers.
Alla linor i SA´s Mastery-serie har AST coating som ger en glattare yta på linan med ett förbättrat "skjut" i ringarna samt vattensläpp vid lyft som resultat.
SA har till i år en ny distributör av sina linor i skandinavien vilket i praktiken för oss konsumenter enbart märks genom ett lägre pris. Mastery seriens linor kostade tidigare runt 900 kr st. Idag är rek.priset c:a en hundring lägre vilket jag inte är ledsen för. De är fortfarande dyra men är du seriös i ditt fiskande/kastande så kan jag inte rekommendera något annat än linor ur denna serie. This is the shit ;-)
Om någon undrar över om jag fått pröjs över att skriva denna summering så är inte fallet så. Allt är inköpt och betalt hos vanlig butik till vanligt pris för surt skattade pengar :-)

Sportfiskarna bloggen och Wall of Fame är nu uppdaterade.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 23.50
Temperatur: 16,3 grader
Vind: Västli 0,7 m/s
Molnlighet: Upplättande efter åskregnskur
Vattenföring: 57 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: