Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Härje-rapport

måndag 12 juli 2010

Härje-rapport

Shit jag är trött.
Helgen har jag tillbringat i Sundsvall med sonen, en kompis till honom och rock´n´roll. Gatufesten med bland annat D-A-D & Mustasch :-)
Hann knappt landa hemma i Duved och packa ur efter Härje-trippen förrän jag var på väg igen.
Nu så är jag tillbaka i hemmet igen och här har det under dagen skett ett väderomslag. I Östersund var det 27 grader varmt när vi passerade och i Duved så dansar nu kvicksilvret runt 13 grader. Hade lite funderingar på fiske men jag är helt enkelt för trött för det.
Många uttag men få insättningar på sömnkontot har gjort att jag ligger lite back. :-)
Att dömma av rapporterna som landat i mobilen när jag varit borta så har det varit kanonfiske. Troutlaw som slog i bakvatten på Härjedals-turen är åter med i matchen med flera torrflugefångade öringar runt kilot. Kolla förresten in hans rapport från vår tripp här.

Härjetrippen var på det hela en alldeles strålande upplevelse.
Väl på plats möttes vi upp av Skåne-Nisse och guiderna som var på topphumör. Danican kläckte för fullt och förhoppningarna om bra fiske började ta form.
Vi installerade oss snabbt i stugan vi fått tilldelad, baxade in maten i kylen och korkade upp varsin Brother Thelounius. Medan Nisse och Troutlaw snodde åt sig underslaferna så brassade jag en rejäl Carbonara på färsk parmesan, ägg, grädde & pancetta. Innan kvällen var till enda så hade vi även justerat innehållet i en Caol Ila, kört Iphone-music quiz och fått napprapport från herrarna som just avslutat sitt fiske. Det lät lovande minst sagt.

07:15 så sitter tre lätt slitna, nja två åtminstone :-), och hivar i sig kaffe, ägg och bacon. Farten är inte den högsta och snart trampar en fullt påklädd guide runt i stugan innan han ger sig av för att kolla ån i väntan på att vi skall få på oss grejerna.
Väl på plats så får vi en god genomgång av ån och det visar sig redan flera bättre öringar i ytan. Vi vandrar uppströms längst sträckan och längst upp så lämnar guiden oss åt vårt öde. Nu får vi klara oss själva.

Nisse knyter på en rejäl danica-nymf. Troutlaw och jag lämnar honom med bestyren och börjar gå lite nedströms för att sprida ut oss lite. Vi hinner inte många steg innan skåningen tjoar och hävdar fisk. Första kastet gav turens första öring- kontakt. En fin fisk visar sig innan den väljer att spotta ut flugan. Vi är igång.

Under resten av förmiddagen så ökar intensiviteten på vakandet och vi har några kontakter var samt att Nisse får kroka av fisk. Det är Danica som gäller. Efter lunch lugnar fisken ned sig och vi bryter för lunch och en taktik vila.
Efter en välbehövlig timmes blundande, sill, snaps och färskpotatis är vi åter vid ån. Den tidiga kvällen bjuder på växlande molnlighet mes sol och temp runt 20 grader samt en vind som håller svedan på avstånd. Vi delar på oss och startar fisket.
Jag fiskar av ett mindre lugn vatten där jag sett flera fiskar vaka. Från södra stranden är det svårt att nå fisken utan att skrämma den så jag vadar försiktigt över till motsatt strand. Fisken är skygg och vid minsta lilla fel från min sida så slutar den vaka.
En fisk vakar en bit nedströms mig och jag smyger mig i position och byter fluga. En stor danica där jag bryter ner vingarna på för att få formen av en lågt flytande spent spinner.
Den vakar nu regelbundet och visar ingen störning av min närvaro. Jag lägger ett kast några meter uppström honom, mendar ut lina och får en fin drift på flugan. En nos bryter ytan och suger i flugan. Jag höjer spöt och stramar upp. Fast fisk. Lilla Gula #3 böjer djupt på ryggen när fisken känner flugan och gör en kort rusning. Jag får stopp på honom och tar in lite lina. Jag vill inte att han vänder längre ner i selet där det samtidigt som jag drillar står ytterligare två fiskar och vakar. Troutlaw och Nisse har hört min vissling och kommer snubblande genom videsnåren lagomt till han börjat krokna lite. Han är stark men efter någon minut så visar han trötthet och snart så ligger han i håvgarnet. Vågen stannar på dryga 1,8 kg med håven. Efter avkrokning och lite konstgjord andning så är han åter i sitt rätta element.
Senare på kvällen när vinden dör så kommer svedan, i mängder. På väg tillbaka till stugan så ser jag att det står en fisk och vakar i en avsmalning. Jag bjuder på några olika flugar innan även han fattar tycke för en spent-spinner och efter några hopp och rusningar så synar även han insidan på håven. Uppskattad vikt c:a 7-8 hg.

Nästa morgon är det ett lite piggare gäng som ramlar ur slafarna. När vi möter ån så visar det sig att den sjunkigt c:a 10 cm sedan gårdagen och klarnat upp ytterligare. Solen står snart högt på himlen och nu är det riktigt svårfiskat. Jag hittar en fisk som vakar och tar plats snett nedströms honom, kryper på knä ut i vattnet för att nå med kast och från knästående fiskar jag i närmare en timme på honom. Ett felkast och det är bara att vänta innan den är igång och vakar igen. 3 gånger har jag upp honom på flugan, en gång känner jag honom men ingen krokning. Jag får se mig slagen och drar mig nedströms.
Troutlaw har haft samma erfarenhet av en fisk. Den vakar men är tji att få att ta ordentligt.
Vi bryter för eftermiddagsvila och mat. Isterband och Dillstuvadpotatis bjuds det på.

Vadarna stramar betänkligt när jag kliver i dem för kvällsfisket. Jag ger mig av upp till förmiddagens fisk och visst står han kvar och vakar. Ån har sjunkigt ytterligare och det är nog inte mer än knädjupt där han står längs en cut bank. Nu ratar han mina flugor helt och jag får åter se mig slagen av den öringen. Jag smyger nedströms, vadar över ån för att fiska en av mig ofiskadsträcka. I en strömkant så smaskar det till en gång och strax efter en gång till. Jag kommer i position och kastar nedströms mot fisken, ingen reaktion. Väntar in en nytt vak och ger fisken en ny fluga åter ingen ingen reaktion. En av guiderna smyger förbi uppströms, vi nickar till varandra. Rätt var det är så kommer fisken som skjuten ur en kanon och tar en luftfärd på dryga metern upp. Ger den några kast till men ingen reaktion alls. Spent, nymf, kläckare och dun allt har han ratat och nu har han slutat vaka. Jag smyger iväg och när jag är strax nedströms honom så vakar han än en gång. Jag tar ånyo plats, denna gång sittandes platt på röven i strandkanten. Han står inte mer än 6-7 meter ut lite snett upp från mig. Jag fortsätter med dagsländeimitationer av olika slag men han ratar allt. Vaken tyder på att han tar något strax under ytan. Jag testar en klassiker, Superpuppa i gul/brun. Jag fettar halva flugan så bakändan hänger under ytfilmen. Kastar någon meter uppströms där han visat sig och får en felfri fridrift ner mot honom och nu kan han inte låta bli. Puppan försvinner i ett litet slurp och spöt spänner upp. Nu bli det åka av och innan jag är på benen från sittandet, betänk även Isterband laddningen :-), så hinner han både vara uppe i luften samt korsa poolen två gånger. Nisse kommer springade med kameran i högsta hugg och ger mig drillinstruktioner. Väl i håven så ligger en guldgula öring på kilot och något hekto till.

Vinden tilltar och det är klent med vakande fisk när jag börjar röra mig nedströms för att avrunda fisket. Troutlaw och Nisse har packat ihop och klockan börjar bli mycket. Jag stannar till vid lilla selet igen. Sätter mig ner och kollar läget. Vinden släpper sitt grepp och direkt så börjar det vaka och det är rejäla vak. Under c.a 10 minuter så är det en vakorgie i det lilla selet, jag räknar till minst 6-7 öringar varav ett par är riktigt stora som tar sländor på ytan. Luften är full av både dag- och nattsländor och att dömma av vaken så kan det vara nattsländor de jagar. Efter lite fumlande och misslyckade kast så kommer vinden åter och allt avtar lika hastigt som det startade. Jag vadar över ån och sätter mig på brinken och väntar. Vinden lugnar åter ner sig och två fiskar börjar vaka. En strax uppströms mig men från den sidan jag står på så kommer jag inte åt honom. Jag chansar och vadar tillbaka över ån, mot bättre vetande men går det så går det. Jag ställer mig på knä, väntar och ta mig sjutton han vakar igen. Åter sitter det en Superpuppa på tafsen. Fisken står några meter ut och c:a 7-8 meter uppströms mig. Jag lägger flugan ytterligare någon meter uppströms öringen, får en fin drift och han tar direkt. Jag sätter press på honom och snart så har även han återfått friheten.
Vinden har mojnat, jag vadar tillbaka sätter mig en stund på brinken igen och summerar dessa två dagar till fyra öringar varav tre över kilot och topp på 1,7 kg.
Jag reser på mig, lyfter på kepsen och tackar för denna gång.
Inlägget är klart, jag tittar ut, vinden har mojnat. På tv´n så talar SMHI om skitväder imorgon.
Äh vad fan, jag har semester och är gräsänkling. Jag kan göra insättningen på sömnkontot i morgon istället. :-)
Nu finns rapporten från kvällens tur att läsa på Sportfiskarna Bloggen :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.50
Temperatur: 11,4 grader
Vind: Nordvästlig 1,0 m/s
Molnlighet: Halklart - molnligt
Vattenföring: 93 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Patrik sa...

Underbart Lunkan!
Målande och träffsäkert.
Härligt att få ta del av här nerifrån smällvarma Roslagen.
//Patrik