Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Små gula - En lisa för själen

fredag 21 maj 2010

Små gula - En lisa för själen

Första veckan av arbete efter en tids pappapermisjon sätter onekligen sina spår. Äntligen fredag kan man nog säga. Efter att ha tillbringat dagen på buss till Ösd, magnetröntgen av knä, upphämtning av ftg-Saaben på verkstad, några hysteriska timmar på kontoret så var det med glädje jag klev ur bilen hemma för att mötas av sambo och dotter som precis höll på att tända grillen.
Efter middag och nattning så kände jag att mitt behov av något kontempatiskt var skriande så när P tog hunden och joggingskorna på en tur så dök jag ner i "hobbyrummet" -köksoffan och plockade fram min små gula vänner med tillhörande rullar för att få en stund på gräsmattan och "kasta" bort veckans arbete och in helgens ledighet.
Ni har hört det förut men det tål att upprepas. Lilla Gula #2 och Lilla Gula #3 är precis vad som behövs när stressen börjar knacka på dörren. En kvart med varje så är kropp och själ i en ny balans. Speciellt med Lilla Gula #2 så går det inte att hetsa eller forsera kastandet utan då blir det bara pannkaka. Smeka ut lina med lugna drag är det som gäller helt enkelt.
Nu är det bara att vänta in de första vakringarna i Hemlijaure.

När jag stod ute och kastade så bromsade en granne in och bad mig komma och titta. Det första jag såg var deras son stolt och rak i ryggen plocka ut en plastlåd ur bagaget med lite besvär och när han öppnade locket visade det sig ligga två fina öringar i den i stl klass 7-8 hg. Den lille storfiskaren berättade att de tagit på vobbler när de varit ute med båten tidigare på kvällen. Lyfter på hatten grymt imponerad och konstaterar att Duved blivit befolkad av ännu en storfiskare.

Älven går hög, snart mycket hög. Åresjön stiger konstant och kryper högre och högre upp mot byn. Någon rekordvårflod likt 1995 blir det nog inte men väl så svår som för två årsedan då Holiday fick in vatten i källaren. Mitt råd är att ala som har båtar eller likande längs älven och sjöarna bör kolla som dom ligger säkrade. Häromdagen när jag var ner till Åresjön så låg en vit och röd kanadensare i riskzonen

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.35
Temperatur: 9,3 grader
Vind: O m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 367 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Jens sa...

Visst är dom gula härliga! Har själv två st, men ej i dina fina klasser. Både 5.an och 6:an som jag har ger mig mycket glädje och känsla!