Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Provkastat

tisdag 11 maj 2010

Provkastat

Söndagens tripp till Sportfiskemässan hängavs mest åt att testa diverse nya spön för min del.
De som jag fick förmånen att provkasta var.
Guideline Fario 9" #4
Guideline Fario 8" #2
Loop Evotec 9" #5 Medium
Loop yellowline 8,8" #4
Vision Cult fiber 7,6" #5/6

Vårens ringrostighet och de korta sessiorerna vid kastbanan ska tas i beräkning vid granskning av mina synpunkter :-)
Fario #4 Detta spö upplevde jag lite framtungt och klumpigt, inte alls så smäckert som jag förväntade mig. Det kastade helt ok men jag upplevde att de saknade lite riktning i kastet. Mellandelen kändes lite vobblig.

Fario #2 Här var det en helt annan balans och jag upplevde aktionen mer jämn genom klingan utan den vobbliga mellandelen. En riktig smutt och fin sak för torrflugefiske i smååar.

Evotec #5 Medium. Evotec #5 finns i tre aktioner, Fast, Medium/fast & Medium och det var den sist nämnda jag testade. Det mest intressanta med detta spö var att det hade Loops nya X-grip, det sexkantiga handtaget. Det var en udda fågel att ta i handen men när väl jag vant mig så kändes det helt ok. Kastmässigt så hade det en relativt djup aktion vilekt jag gillade och känner igen från andra Loop-spön. Det påminde mycket om min AEG #5 om än det det kanske saknade den sista skvätter kraft som AEG besitter.

Yellowline #4 Jag har sedan tidigare 2 st i Yellowline serien en #2 & en #3. Skillnaden är att detta spö är av "nya" serien byggd på Crossweave tekniken som ska ge lite mer power i klingan. Visst ger det en annan känsla än den som finns i gamla serien och jag tycker tyvärr att den förlorar på det. Dock så har det en djup skön aktion som jag gillar och det kastade riktigt fint, både på lång och kort avstånd.

Cult Fiber #5/6 En särling bland dagens flugspön där klingan baseras på glasfiber vilket ger det en djup, skön aktion med bra bottenkraft. Det tog ett tag innan min handled anpassade sig till det långsammare spöt men när det väl började sitta så gick kastningen fint. Detta är ett spö som jag gärna skulle drilla öring på, måste vara alldeles underbart för det :-)

Jag gjorde även ett besök i Ulf Löfdahls monter och fick där beskåda hans utmärkta och fantastiskt vackra spöbyggnadsteknink. Som grädde på moset fick jag en pratstund med honom och även en personlig testning av två av hans spön. Mentor 6" #4 och Legacy 7,6" #5. Båda är hans egna taperingar och du hittar mer på hans hemsida Bamboo rods
Mentor #4 Var en liten läckerbit med massor av kraft i klingan. Det kändes längre än sina få 6" och levererade linan långt när jag väl hittade cane rytmen hyggligt.
Legacy #5 Var dock den jag gillade bäst, en smäcker sak med en fantastisk balans och känsla vid kastningen. Jag har nu hittat en ny 1:a på min önskelista. Nu gäller det bara att hitta några 1000-lappar för att kunna göra en beställning :-)

Lite mer om mässan kan ni läsa på min Sportfiskarna blogg

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.45
Temperatur: 3,8 grader
Vind: Nordostlig 1,2 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 59 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: