Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Nu händer det saker

måndag 17 maj 2010

Nu händer det saker

Regnet och värmen från helgen har satt saker och ting i rullning. Susabäcken och Ullån i Åre brusar högt, brunt och vildsint med smärre översvämnings tillbud som följd.
Älven stiger den med och nu är vårfloden igång. Isen på Åresjön ruttnar upp mer och mer för varje dag och jag hoppas detta håller i sig.

Målarn trotsade flomen och gav älven ett försök ikväll, rapport kom just. Ingen känning men glad ändå.
Bokbindarn min norskevän gjorde sig en helgtur ut på Hitra och möttes av mängder av nykläckt marginata. Tyvärr så hade öringen inte riktigtfattat galoppen och vakfesten som han hoppades på uteblev. Några mindre öringar fick han dock kroka av men heltnöjd var han inte med dagen.

Snart är det dags att börja göra första söken efter gädda österut, ännu har jag inte fått in någon rapport om krokad krokodil men jag hoppas det bara är en tidsfråga.

Min gamla kollega Västgöten tillbringade helgen i vårt västra grannland och fjordfiskade efter salta hugg. Torsk på 7 kg och Pigghaj på 4 kg var topparna som han rapporterade in från sitt fiskesällskap.

Nu är det dags för bingen och fortsätta genomgången av de senaste fiskemagasinen.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.35
Temperatur: 5,4 grader
Vind: Västlig 2,2m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 131 m3/s
Skittfiske
Lunkan

3 kommentarer:

Tom sa...

Hei Lunkan! Angående bokbindarn: Du skriver " så hade öringen inte riktigt fattat galoppen" men den har jeg hørt før.... øringen fattade nog galoppen og skratten kunde høras helt hit...

Tom sa...

For å presisere: ikke før at vara ondskapsfull, men bokbindarn er min bror (så jeg har hørt fisken "skratta" før..)

Lunkan sa...

Nu förstår jag varför jag tyckte det skrattades runt om oss i somras når vi fiskade ihop i Hemlijaure. :-)