Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Smöla, dagboksrapport..

torsdag 29 april 2010

Smöla, dagboksrapport..

Tisdag 20 april.
Genomgång av prylarna. Det blev byte av rulle för skjutklumpsystemet för Opti-stream #6 samt genomgång av flugor, tafsar och annat småplock.

Onsdag 21 april
Stenhuggarn och jag hämtade hyrbilen på Kuvaitåtta i Åre som försäkringsbolaget är med och betalar. Min egen står på verkstad, även i skrivandes stund. En passat var beställd för att förflytta fyra välvuxna herrar med packning för en helg till målet. Döm av min förvåning när jag fått nyckeln och klev ut på parkeringen för att där inte finna någon passat.
- Ja happ, va nu då.?
Klickade på lås uppknappen på nyckeln och en A6:a blinkade till.
Nåja det kan väl funka. Dock så får jag säga att den tidigare stora bilen Audi 100/A6 har krympt betänkligt på de senare modellerna och utrymmet i baksätet var klart begränsat. Dock slapp jag sitta bak och åkkomforten kan vi inte klaga på :-)

Torsdag 22 april
08:00 upphämtning av Stenhuggarn, 08:15 var det Målarns tur att få lift. 08:30 var vi på väg. Siste man Bildredaktörn skulle ankomma med flyug till Vaernäs och plockas upp på vägen om nu askmolnet inte ställde till det. Dock hade han ringt in rapport tidigare att incheckningen gott smärtfritt. Väl i Stjördal var i vi god tid så ett besök på min favoritfiskebutik, Sakshaug Sport & Fiske företogs för komplettering av de sista behoven.
Med alla i bilen så anlöpte vi Smöla strax efter 16:00 på eftermiddagen för att där mötas av en friskt köksfejjande Bokbindarn med huvudet nere i en stor gryta bacalao. Det är en Portugisisk nationalrätt som landat i norge via handelsutbyten. Olivolja mot klippfisk (saltad och torkad torsk). Ett annat spår av detta handelsutbyte mellan sydeuropeer och Möre/romsdals området visar sig med att det är en märkbar större andel brunögda människor i kustområdet än längre in i Norge. Det var visst mer än olja som portugiserna lämnade efter sig :-)Skall tilläggas att middagen var utsökt. Snart så gjorde fiskeabstinensen sig påmind hos de flesta i vår lilla grupp så vadarna åkte på och sedan bar det av i båt till Storstraumen och havsörings jakt. Tyvärr så gick vi bet allihop då det inte verkade vara någon öring hemma.

Fredag 23 april
Inleddes med en liten sightsing-tur längs öns västra sida upp till Hopen och ut på Veidholmen. Det är en liten fiskeby som ligger c:a 1 mil rakt ut i Atlanten ansluten till huvudön via broar mellan öar och skär. Vädret var magiskt och stället lika så. Här ute bor det c:a 300 pers bofast och det är fisket samt turismen man lever på. Är ni på Smöla och vädret är bra så får ni inte missa en tur ut till Veidholmen.Fisket inleddes sedan i Hopelva, öns största älv som vi bekantade oss med redan ifjol. Min dag var lyckad och innan jag packade ihop så hade sju öringar landats varav den största på knappa 9 hg. Jag var mer än nöjd. Det var inte mycket vakande fisk då det inte kläckte speciellt bra, någon enstaka bäckslända och fjädermygga var allt. Det var fiske med förtyngda saker som gällde och den store föll för en ST-Zonker
Åter hem till stugan för kvällens middagsförberedelser medan resten gänget, förutom Stenhuggarn som höll mig sällskap, rasslade iväg till det lilla privata öringsvattnet som hörde till stugan. Lammstek, potatisgratäng, rödvinssås och ett vitlökssmör emd örter och soltorkade tomater med några glas rött så gick det ner utan knussel.
Bildredaktörn och jag avslutade med en tur ner till fjorden och min fiskekompis fick brotta en 2,5 torsk på land med lätt öringspinnspö.
Pils, whisky och fiskehistorier avslutade kvällen.

Lördag 24 april
Dagen D, det var nu det skulle avgöras. Årets stora torskfiske-tävling. Triggade av gårdagens torsk så var vi nu laddade till tänderna. Vi tog båten ut till Storstraumen och så startade jakten. Napp direkt men det var pyttesmåsej som högg. Efter mycket letande så hittade vi tillslut en håla som höll lite torsk men storleken var ringa och det landade antalet lika så. När vi gav upp så hade vi precis fått ihop till kvällens middag. Eftermiddagen ägnades åter åt öringsjakt i Hopelva och denna gång var det Bildredaktörn som hade bäst utdelning med 8 öringar varav den bästa på 6-7 hg. Väl hemma så var jag åter i kökstjänst. Ugnsbakad torsk med skirat smör, färska rödbetor, räkor, kapris, dill och kokt hackat ägg. Kan tillägga att det näst intill jublades när första tuggan träffade smaklökarna
Söndag 25 april
Målarn och jag hade lovat de där hemma att komma hem med lite fisk och besvikelsen i P´s röst när jag berättade att torskfisket gått trögt gick inte att ta miste på. Sagt och gjort, det skulle fiskas torsk en sista gång innan öringsexpressen åter styrde hemåt senare på dan. Vi fick med oss Stenhuggarn och även Bokbindarn medan Bildredaktörn inte hajjade vad som hände förrän tåget lämnat perrongen och vi åter satt ute vid Storstraumen i båten. Det var fortsatt mest bara småsej som krokades på och av. Efter ett platsbyte och fiske längre in i en liten fjordtarm så bet det på mitt spö, nja det var Målarns 11 fots 20-60 gram laxslukstång jag körde som pirkspö, och nu var det något annat än småsejen jag fått tidigare. Efter en kort stund kunde Bokbindarn kleppa en torsk på 2,5 kg. Ingen bjässe men väl den utlovade matfisken till P, som förresten lyckades ringa bara minuten efter landningen och glädjen i hennse röst gick nu inte att ta undgå när jag berättade att det vankades torsk till middag.
Tiden började bli knapp innan vi åter skulle vara tillbaka i stugan för städning och hemresa. Vi gjorde ett nytt platsbyte och ganska snart så stramde det till i linan igen och åter fick jag brottas lite, upp kommer en torsk knappt märkbart större än den första. Tillfredställelsen var total. :-)

Lite senare sitter vi åter samlade i bilen med riktning hemåt med ett litet undantag. Bokbindarn och Bildredaktörn är inte med utan väljer att stanna kvar, några timmar extra då redaktörns flyg inte går förrän sent på kvällen,för att ge Kongensvatn en chans. När vi passerat Kyrksaeteröra så piper det till i mobilen och där ligger ett MMS från Redaktörn. Bilden visade en fet fin brunöring och vi kände ett sting av avundsjuka alla tre i bilen.

Skall helgen summeras så var det en topphelg. Vi hade vädret med oss, samvaron över god mat, goda drycker var strålande och fisket var ok. Stugan är redan bokad för nästa år men då kommer vi lite senare med förhoppning om lite längre gången vår, vakande fisk och mer fart på torsken.

Vill ni läsa mer om turen så finner ni det här på min Sportfiskarna blogg

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.15
Temperatur: 2,6 grader
Vind: Ostlig 1,7 m/s
Molnlighet: Mulet och lätt regn
Vattenföring: 15,5 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Patrik sa...

Jäklar va fint dé ser ut Lunkan!!