Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Aussi report & Smöla packning

måndag 19 april 2010

Aussi report & Smöla packning

Det har ju varit lite tyst från min kompis Cristian Carpenter sedan han lämnade NZ men häromdagen så damp en Aussie-rapport ner i mailboxen om en tur han tillsammans med en gammal Åredaling & kompis företagit.

Vilda västen i öst.

Efter en vecka med påskfirande och allmänt slapphänteri var det åter dags för lite äventyr. Jag är tillbaka i Australien och var förra helgen ute i bushen med förhoppning på lite fisk och austaliensiskt vildliv. Det blev mycket av det ena och lite av det andra.
Lycligt lottad hade jag till mitt förfogande en alldels egen aussi-bushboy eller rättare sagt Mr Laffan. Efter att kämpat med sängbäddning och bilpackning kunde vi äntligen ge oss av. Mot bushen.

Det dröjde inte länge innan skogen tätnade och vägen smalnade. Asfalt byttes mot grus. Efter en vecka i centrala Canberra med alldels för mycket betong som inkräktande på min själ kännde jag hur själen åter fick nytt liv. En som var ännu gladare att komma iväg var "the Bush-boy" efter att nyligen kommit tillbaka efter ett par år i svearike var det med en spänd iver som han styrde mot markerna där han vuxit upp och gjort pojksträck.

Vägen smalnade lite till och sen lite till för att slutligen upphöra. Där stod vi, vilse i vildmarken. Nej, vilse var att ta i men lite osäkra på vart vi skulle ta vägen här näst. För att spara lite tid hade vi genat över privat mark och nu stod vi där med skägget i brevlådan. Med en bävan styrde vi tillbaka mot markägarens hus. Ovissheten om hurvida välkomnadet skulle bli gjorde det hela lite spännande, hagelbössa eller fredspipa.
Det visade sig vara en vänligt sinnad free spirit hippie som var mycket hjälpsam. Utöver vägbeskrivnig fick vi även en grundlig genomgång i skogsbrands politik och historia.
Efter att skumpat fram genom skogen med fika och vy njutningspauser hade mörkret redan fallit när vi nått parkeringen. Men med pannlampans hjälp trotsade vi mörkret. Vi skulle bara gå tre km, det är ju ingenting. Det visade sig att de tre km tog lite längre tid än väntat. Navigering i mörkret är inte helt rätt på.
Slutligen nådde vi målet, tältet smälldes upp, bärssen knäpptes, och brasan sprakade vilt i den mörka aussie-natten. Livet har sina goda stunder.

Efter att ha vandrat i totalt mörker var det spännande att öppna tältfliken och kika ut för att se vad som väntade. Borta i horisonten möttes jag av rullande berg som lystes upp av morgonsolens rödaktiga ljus. Allt var otroligt vackert.
Den lilla ån ringlade sig genom ett böljande landskap med en blandad vegitation. Inte allt för långt borta kunde vi höra en dingo yla...... Ahoooooo.
En morgon väl värd att leva.
Då det här är en fiskeblogg ska jag kanske ängna lite tid åt själva fisket. Då natten bjöd på frost ( japp ni läste rätt. Frost i Australien, det är inte bara hetta o elände.) var det inget riktig action gällande ytligt fiske till att börja med. Vi började med att ta oss nedströms för att se vad som fanns runt kröken. Kanske en fisk? En sak fanns det i vart fall, en dingo. Förmodligen den som vi hört tidigare, han vadade över strömmen en bit nedströms från oss. Även han var på jakt men han med sikte på ett par kaniner. Tyvärr fick han vind på oss och avbröt sin jakt, glodde ut oss en stund innan han vandrade vidare.

Oj, förlåt det var ju fisket som skulle rapoteras, ni börjar nog ana var det var mer av. Efter en seg start kom det första hugget. Det var 1-0 till Australien, han krokade den första fisken. Inte mer än rättvis då han var den mer ihärdige av oss. De första timmarna av dagen bjöd på relativt vackert väder och torrflugan knöts på efter ett tag för att se om man kunde få dom till att stiga. Ja det gick. Kunde snabbt kroka av två fiskar. Den ena i hyffsad storlek för vad strömmen har att erbjuda den andra knappt värd att nämna.

Efter några timmars fiske nedströms vände vi tillbaka till tältet för lunch. Vädret hade nu vänt mot det sämre, regnet låg i luften. Eftermiddagen skulle visa sig bli trög. Jag fick en till ganska precis efter att lunchen var avslutad. Det blev även min sista. Bush-boy krokade ett par stycken sen helt dött. En sak till hände dock, jag fiskade av kanten och när flugan närmade sig slutet av driften började jag stripa hem flugan då jag plötsligt ser nåt stort brunt stiga upp och börja jaga flugan i ren chock rycker jag upp flugan och detta kreatur försvinner ner i vattnet igen. Det var tydligen en vattenråtta, manligt Cristian att bli skrämd av en råtta. Men då allt annat i det här landet är giftigt eller blodtörstigt så blir man lite aktsam.
Kvällen bjöd på riktigt busväder. Detta kompenserades med större brasa. Efter att mitt emellan två skurar torkat upp runt elden kröp vi åter in i tältet med förhoppningar om en mer angenäm morgondag.
Stormvindar och regn på tvären. Vi ger upp. Det var nog inte meningen att jag skulle få känna på vad denna strömmen hade att ge. Vilket var trist, det var en fin ström som säkerligen skulle ha kunnat bjuda på bra fiske. Men vädrets makter är inget vi kan rå oss på. Som plåster på såren bjöds det ju på ett härligt vildliv istället. På vägen tillbaka kom vi nära upp på ett par vildhästar. Vilket vi för övrigt såg mer utav. Andra arter som kan kryssas för var. Witchtale eagle, en bjässe till fågel med ett vingspann på två meter. En drös med olika papegojor och självklart kängru.
Strapasten tillbaka mot bilen var betydligt enklare och snabbare avklarad en inmarschen. Bilfärden hem bjöd på mer vacker natur och djur. Men det roligaste var utan tvekan en tjur som var så djävulusiskt stor. Till råga på allt så låg han ner och liknade mer en strandad val. Om han var förmögen att resa sig upp utan hjälp från en bergningsbil ställer jag mig ytterst tveksam till. Men han bjöd i vart fall på ett gott skratt och en avslutning på en härlig tur.

Cristian


Fö min egen del så är det mest stök inför Smöla-turen nu och helt lätt går det inte. Min bil, som vi tänkt förpassa oss dit och hem, står på verkstad sedan påsk och idag fick jag besked att mekaren ger upp. Det blir bärgare in till Ösd och en auktoriserad verkstad. Känns tryckt då samma verkstad gett råd och vägledning till min mek men det har inte blivit nån skillnad, doftar dyrt.
Försäkringsbolaget får då bistå med hyrbil för turen. Det blir VW kombi.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 20.25
Temperatur: - 1 grader
Vind: Västlig 1,6 m/s
Molnlighet: Klart - Halvklart
Vattenföring: 14,1 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: