Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Traditioner

lördag 17 december 2011

Traditioner

Jul och traditioner är något som går ihop som handen i handsken, Splitcane och torrfluga eller maggot och rödingblänke. Jag är en vän av traditioner och rutiner vilket jag tror att många av mina vänner kan skriva under på.
En tradition som skapats och vidhållits är det att koka Julpunsch tillsammans med "Vaktmästarn" (nu är han iof "Fastighetschef" hos en av dalens största arbetsgivare men på bloggen är han fortfarande "Vaktmästarn")
Denna tradition startade vi samma år som min äldsta son föddes och således i år är det, eller borde vara, 16:de gången vi skapar årets juldryck. "Borde" beror på att vår huvudleverantör slutade att tillhanda hålla den viktigaste ingrediensen i Punsch under en period i mitten på 10-talet och att arbeta med substitut ligger inte för någon av oss så således låg det hela på ofrivillig is under 3 år. Dock så ändrades detta åter så nu är vi inne och igång igen. För er som inte är helt upplysta i punsch-kokningens konst så är det Arrak jag talar om. Vill ni veta mer om denna så klicka på länken till vänster.
Vi har av hävd och ohejdad vana gjort detta 1:a advent och sedan har de gyllene dropparna fått ligga till sig till självaste julafton innan de inmundigas med övriga godsaker på julaftonskvällen.
Som vanligt så är det nog så att årets variant är den bästa vi gjort och det är med spänning som vi korkar upp om en dryg vecka.
Denna kvällen har jag således ägnat mig åt att buteljera om och ettiketterat flaskorna samt att jag i spritskåpets gömmor hittade två andra vänner som krävde både ettikett och flaska.
Dels min egenhändigt kryddade Julaquavit som legat på tillmognad sedan fjolårets novembermånad samt min gamle vän Hjalmar i Back. En Rönnbärsvodka gjort på egenhändigt plockade och frostnupna rönnbär. Dessa tror jag härstammar från Stenhuggarns trädgård och även Hjalmar har legat till sig sedan fjolårets höst.
Basen i dessa drycker kanske någon undrar över och Nej det är inte från någon lokalproducerad dunk råämnet kommer utan från högkvalitativ polsk vodka. Wyborova och Stolinskaja är det som gäller, endast det bästa är gott nog.Resultaten ser ni nedan och nu är det bara att invänta det stundande Julbordet med sillen och den nyrökta renbogen.
Traditioner helt enkelt.

I glaset är det några droppar Julpunsch anno 2009.


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 23.40
Temperatur: -13,2 grader
Vind: 0,7 m/s
Molnlighet:   Halvklart - mulet
Vattenföring: 32  m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: