Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Kort Ocke-rapport

måndag 11 april 2011

Kort Ocke-rapport

Västgöten min gamla kollega och frände gjorde slag i saken och deltog i Ocke-pimpeln i söndags. Dock var resultatet mycket magert och någon fisk landade han inte. Enligt den korta SMS-rapport som kom så var det mesta dels sik som vägdes in. Pristagare, vinnande vikt och prisbord utelämnade han helt i rapporterandet, jag gissar att det var i ren och skär besvikelse över den egna insatsen :-)

Nu till någon mycket roligare, min vän Flugbindarn nere i kommunens huvudort har redan begått premiären med fluga för året. Hemlijaure besöktes och både vak och nafs i flugan resluterade turen i.
Mer att läsa om detta finner ni här.
Han har en otäck förmåga att nosa upp öppet vatten och fånga öring långt innan vi andra vaknat ur vinterdvalan. Under de år jag känt honom så är det endast ett år som jag varit före honom att landa fisk på fluga i jämtland och det var i fjol. Tyvärr så får jag nog redan se mig slagen i år då jag inte har så stora möjligheter alls att en komma ut.

Som det ser ut på vattennivån och hur snabbt det vårfloden nu kommer så tror jag tyvärr att det inte blir så stora möjligheter. I dag går det 23 kubik mot i torsdags då det gick c:a 12 kubik, i älven. Vi har inte haft nattkallt på över en vecka. Ullån börjar svämma och likaså Mångån här i Duved. Det går fort nu.
Närmaste dagarnas prognos ser ur ett vinterperspektiv inte så speciellt mycket bättre ut heller. I morgon regn och fortsatta plusgrader.
Jag har inte hört något om hur det ser ut med skoterleden över älven i Duved men risken är att även den snart är ofarbar.

Målarn gjorde en tur upp på Gevsjön igår men resutatet var magert så strax därpå så satt han i vårt vardagsrum med en kopp java i ena handen och ett Yellowline 12,4" i den andra och sken i kapp med den solgula spöklingan.
Tångböle FVO låter hälsa att Långfredagens anrika fisketävling fortfarande skall köras programenligt, jag hoppas att snön, isen och föret kommer tillåta det. Just nu ser det lite sisådär ut.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.15
Temperatur: 8,4 grader
Vind: Ostligt 3,7 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 23 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: