Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Extremer.

måndag 25 april 2011

Extremer.

Överallt finns dom i år, jag tror inte att någon som tillbringat några av påskdagarna i västra jämtlandsfjällen kan ha undgått dem, lämlarna. De är nere i byn, på fjället, i trädgården, på isen, i älven och inte minst i tillplattade former längs vägarna. Vi gjorde en tur västerut idag för att kolla läget på vårens intåg och den syn som mötte oss vid Staa-brons västra brofäste var minst sagt makaber. Det var näst intill en matta av mosade gnagare över vägbanan.
 Kråka, korp, räv och andra predatorer har ett veritalbet uppdukat smörgåsbord vart de än vänder sig. Lämmelår likt detta kan jag inte påminna mig om att jag sett under de åren som jag bott i dalen, vilket nu är dryga 20 st. Enligt de jag talat med så var det något liknande i början på 80-talet då det likt nu låg mosade lämlar på E75:an (Nuvarnade E14)

Förutom de predatorer som lever i luften och på land så gagnar detta även våra prickiga vänner i älen. Det är kännt att öringen och även röding tar gnagare och lämlar när chansen ges. De är ganska mediokra simmare och blir således ett lätt byte. Proteintillskottet från gnagardiet skall inte underskattas när tillväxthastigheten på fisken beräknas och blir det då år som detta så kan tillväxten på de öringar som får smak på lämmel bli explosionsartad. Något att lägga på minnet inför sommarens flugfiske.
Jag har redan lagt in en order hos min Flugbindande vän om nya mus/lämmelimitationer i modell XXL :-)
Det kanske blir så att Pike boostern får agera drillpinne när de riktigt stora mössen skall stripas tvärs över strömmen i sommar.

I väntan på sommaren så är vårfloden redan igång. Denna bilden är från Medstuguån, strax uppströms Stalltjärnsstugan.
Me like, me like a lot!


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 20.45
Temperatur: 7 grader
Vind: Nordvästlig 4,3 m/s
Molnlighet: Mulet - lätt regn
Vattenföring: 226 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: