Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Rapport från Sameland

måndag 16 augusti 2010

Rapport från Sameland

Klockan 09,30 i lördags rullade vi ut från Duvedsbyn med sikte på flugfiske i Sameland. Laddade till tänderna med stora förhoppningar och små förväntningar.
Väl på plats så hoppade vi snabbt i vadarna och tacklade upp spöna, för min del blev det både Lilla Gula #3 och AEG femman. Finlir och vindbemästrare. Vattennivån var låg även på fjället och temperaturen hög. Sporadiska vak syntes på i den krusade ytan. Det blåste lite små illa från nordväst och temperaturen i luften var klart beskedligare än senaste dagarna. Det var inte heller lika fuktigt och tungt.
Jag fick äran att starta på en hotsppot känd för att hålla storfisk. På exakt samma ställe så går det illvilliga rykten över fjället om att en, från bloggen känd, Målare sumpade en storöring ifjol på slarv och ouppmärksamhet :-)
Denna gång så verkade den däremot inte vara på plats och att ha fiskat av strömkanterna med Klinkhamer och guldskalle så flyttade jag på mig längre upp i strömmen för att reka lite.
Efter en stund så spottades en försiktigt vakande fisk och fiskevännen från Duvedsbyn fick chansen. En flyt med en Superpuppa och saken var biff. En fin öring på dryga halvkilot låg snart i håvgarnet. Vi var igång :-)

Vid en udde så var det upp fisk regelbundet och efter första kaffepausen, det blev några va det slaget under dagen, så flyttade han ut dit och hade snart et rejält påslag men missade mothugget. Värden fiskade ändra sidan om utloppet och även han hade kontakt med fisk men fick dem inte fast. Nu var det bara jag som inte fått någon känning.
Jag gjorde Duvedsbyn sällskap på udden och snart så hade jag första på kroken, ca 48 gram öring som försiktigt sattes åter på tillväxt. Inte riktigt vad jag hoppats på men dock fisk :-) Duvedsbyn torskade två fiskar på tafsen brast i mothugget och var nu lite smått irriterad, något som inte vi var sena att dra nytta av. Är det något som går hand i hand med flugfiske med vänner så är det den sköna råa men ack så hjärtliga humorn.
Är man på tur med Värden så är det aldrig långt till den varan.
Duvedsbyn förlorade två klargula dagsländeimitationer och jag passade på att byta från GH Sedge till en Yellow Humpy och i första kastet så hade även jag fick på. En matfisk som fick följa med hem till röken.

Lunchhungern knackade på dörren och vi flyttade oss ner i ån och spisade lunch och drack mer kaffe i en lä kurva vid en storöringshölja som herrarna tidigare fiskat med stor lycka.
Vi gjorde en sväng i ån men det låga vattenståndet gjorde den näst intill ofiskbar. Det var endast några höljor som höll vatten nog och där landades ytterligare några mindre steköringar, denna gången var det Värden som drog det längsta strået.
När höljora var avfisakde så drog vi oss upp mot sjön igen och tänkte fiska av den norra mellanströmmen men där var det folk så vi vände ner till vårt första ställe.
Vål på plats visade det sig en fin öring i utloppsströmmen och åter fick jag chansen att fiska på den. Nu gick jag på knock och satte på en rejäl sorkimitation i hjorthår. På första draget så small det på sorken men ingen fast fisk. Den var upp ytterligare två gånger men inte på sorken utan tog något annat. Jag bytte flugorn några gånger men ingen mer reaktion. Det var lugnare på sjön nu och efter ytterilagre en stunds fiske utan någon känning så flyttade vi oss ner till åns utlopp för att se om det fanns någon harr i farten. Det vakade klent men vi alla fick kroka av harr som dock även de var av moderat storlek.

När vi summerade dagen så var vi mer än nöjda, visst de riktigt stora hade vi inte lyckats lura men det finns kvar till nästa besök.
Nästa sommar är vi på plats igen men då tidigare på säsongen. Vi siktar på en tur i början av juli när kläckningarna är på gång och öringen är hungrig.
Då kan det hända grejer, riktiga grejer.

Turens första och största öring.

Sportfiskarna bloggen äroxå uppdaterad, klicka här!

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.50
Temperatur: 15,4 grader
Vind: Nordostlig 3,4 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 33 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: