Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Mer nya prylar

fredag 6 augusti 2010

Mer nya prylar

Även om jag långt ifrån klassar mig själv som prylgalning så är detändå kul när det dimper ner en eller annan ny leksak, det kan jag inte sticka under stol med :-)
Den senaste i raden är en ny pocketkamera för fiske fotande. Även denna gång så är jag Pentax trogen, både min gamla pocketkamera (Optio WPi) och systemaren (K200) är av samma märke.
Den nya pocketen blev en Optio W90, liksom den gamla så är den helt vattentät och kommer få tjänstgöra i riktigt blöta miljöer, dvs under fiske. Den har varit mig trogen under många år och hjälpt mig föreviga många fina fiskeminnen och andra minnen oxå för den delen. Den har några svagheter som jag nu funnit hjälp med i ersättaren. Dels så saknade den en hygglig vidvinkel och hjälpljus för focusen under kvällsfoto vilket gjorde den nästan helt oanvändbar under kvälls och nattfiske.
I den nya finns dessa features samt allmänt bättre prestanda samt lite andra nyheter som "digitalt microskåp" tex.
Visst kan inte den mäta sig med vad systemaren eller högpresterande kompaktkameror som Canon G11 eller liknande men samtidigt så är den grymt smidig, kan alltid följa med samt både fota och filma under vatten. Den är stötsäker och frostsäkrad så den tål tuffare tag än de ovannämnda, passar helt enkelt kanon för ett mobilt och aktivt friluftsliv.


På fiskefronten har det varit lite lugnare några dagar och helgen skall ägnas åt familjeumgänge. Det ska bli skönt.
Vädret har varit ganska bra sensommar fjällväder med riktigt hyggliga dagstemperaturer runt och strax över 20 grader. Lite åska och regnskurar har lättat upp den tunga fuktiga luften och älven ligger fortfarande på hyggliga nivåer.
Det kan bli en riktigt rolig augusti i jakten på öring.


Väder och vattenstånd Duved

Klockslag: 21.35
Temperatur: 15,1 grader
Vind: Ostlig 3,9 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 49 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Målarn sa...

Hur går det där hemma har fisket bättrat på sig? regn?