Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Ën svag känning av höst

onsdag 18 augusti 2010

Ën svag känning av höst

Sitter på balkongen efter att ha åter varit några timmar på Duvedsälven. Anabola sedge förnekade sig inte i kväll heller. Åter sög den upp fisk till ytan och påslag men än en gång så ville de inte riktigt fastna på kroken. Senaste tidens fiske har gott i det bakflytet. Fisk hugger, fisk fastnar & fisk släpper.

Det är svalt i luften i natt, himlen är mörk och stjärnklar och månen har inte kommit upp ännu. Det är mörkt nu, riktigt mörk. Jämtlands sommarens långa och ljusa nätter är det slut med och de är ersatta av den svarta augustinatten.
Jag vet inte riktigt vad det är med denna tiden men jag känner alltid ett vemod när mörkret kommer. Det är som jag förlorar en gammal vän när ljuset försvinner. Vetskapen om att sommaren lider mot sitt slut för denna gång och att det är 9 månader innan den åter är tillbaka känns. Visst hösten och vintern har ju oxå sin charm men det räcker liksom inte. Sinnet blir tungt och kroppen trött. Under den ljusa perioden så kanske jag snittade strax under 6 timmar nattsömn men nu så känns det som om jag får betala tillbaka det och med ränta.

Snart är det dags att summera årets sommarfiskesäsong, göra årets best of och få något att se tillbaka på när torrflugefisket känns långt borta i vinter. Jag tror jag redan kan sträcka mig till att säga att årets säsong är min bästa hittils :-)


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 00.30
Temperatur: 14,6 grader
Vind: Ostlig 4,4m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 32 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Vi ska göra vårat bästa med att sprida ljus, glädje och kärlek i din vardag så att det känns lite lättare. Vi älskar dig!

Målarn sa...

Håller med känns tungt...jag ställde till med ett litet nätt Ratrace vid den blåsiga udden, tvär dött hörde inte ens något, man får väl plocka fram trollspöet till helgen när det ska bli sämre väder och se om man kan lura upp något till ytan..