Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Första Landösjö-rapporten

söndag 11 januari 2009

Första Landösjö-rapporten

Rasslade ner i mailboxen idag.
Enligt utsago från synnerligen säkra källor så hade det tagits bra fisk i fredags.
Runt soluppgång så hade det krokats på och av 4 st runt 2 kg stycket och en tappad som uppskattades till 5 kg.
Jag passade på att kika in på hemsidan, Landösjön. Det har redan iår, premiären 1 januari, tagits bra med fisk och stor fisk. Landösjön är en unik sjö i Sverige pågrund av det är den enda sjön som håller två gällande fiskrekord. 2 augusti 2007 togs en röding på modiga 10,83 kg. Den andra rekordfisken är en kanadaröding från ifjol. Den togs 21 april och vågen stannade på 9,965 kg.
Sen kan man diskutera till leda hur mcyket Sport det är över fisket i Landösjön. Men hur man än vänder och vrider på det så vill du ha en rimligt god chans på stor fisk å är det där du ska testa.

Fick en rapport från Mr Troutlaw igår. Han hade tillbringat lördagen på blåsigt kustfiske och inte haft en enda känning.
Själv har jag inte varit ut något i helgen då det stått hemarbete och familjesamvaro på schemat. Vädret var inte heller speciellt inbjudande. De vackra dagar vi haft under nyårhelgen har förbytts i regelrätt surväder. Plusgrader och blåst.
Idag var + 6 grader toppnoteringen här hemma. Snöplog är utbytt mot sandbil.
Surt sa räven.

Nu börjar även de första kastrycken i armen göra sig påmind. Måste ta och kolla om det finns någon ledig tid i Sporthallen, dra ihop några kompisar och köra en rejäl Cast-out :-) Nån som är intresserad?

Nyheterna från redskapstillverkarna börjar nu dimpa ner i tidningar och på hemsidor. Vision har två nya spöserier på gång till denna säsong Nite & Cult. Nite blir ersättaren till 3-zone, som varit näst intill marknadsledande senaste 8-10 åren. Cult verkar vara något som jag skulle kunna komma att gilla. Enligt det test jag läste i FiN så ska det vara en action i spöet som påminner om gamla tiders djupa glasfiberaktion men med lite mer kraft att skjuta lina. Låter intressant.
Loop kommer med en uppdating av Evotec G3 rullen och passar även på att byta färg på Opti-rullen till svart. Fråga mig inte varför!
Som jag meddelat tidigare så plockar de även upp anrika Yellow-line spöna igen. Det, däremot, förstår jag varför.
Guideline uppdaterar ut AWM och LPXe serierna samt att flera av linmodellerna blir tvåfärgade.
Detta gör att det nu finns bra chanser på fina reaerbjudandn på utgående modeller.
Min fiskevän Flugbindarn hittade Vision 3-Zone för 795 kr. Guideline har reat sedan i höstas spön med 40% så innan ni slår till så är det värt att leta runt lite på webben.
Jag kan ju säga så nu iom att jag inte längre jobbar i butik :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 19.55
Temperatur: +4,2 grader
Vind: 18 m/s
Molnlighet: Molnligt
Vattenföring: 0,5 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Stig Torniainen sa...

Enligt ett gammalt talesätt ska snön töa tre gånger innan den stannar för. Om jag inte missminner mig så är detta andra töperioden. Så håll ut, snart är vintern här på riktigt :-)