Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Flugfiske är aldrig långt borta

lördag 17 januari 2009

Flugfiske är aldrig långt borta

I veckan damp en liten, men mycket uppskattad, present ner i brevlådan. Avsändare Mr Troutlaw. Idag var första gången jag begagnade dem se bilden nedan.
Nu finns det ännu större anledning att ta sig en lördagspilsner och få förlora sig i House of Hardy´s rullhistoria.
Själv äger jag en Hardy-rulle, mitt gamla laxhjul, en Marquis Disc. En 90-talare, ingen klassicker. Den har varit med ett tag men inte fått slita mot så många laxar :-) Visst finns drömmen om The Perfect men jag är inte av samlartypen som lägger på hög eller ställer i hyllor. Jag vill använda prylarna. När det blir ett cane-spö i arsenalen så blir det oxå en Hardy-rulle. En klassisk Hardy-rulle har inget på grafit att göra. Det blir liksom en disharmoni i det. Men än så länge har jag inget cane-spö och således ingen klassisk Hardy rulle :-).

Nåt annat jag är på jakt efter för tillfället är en ny bil. Hemsidor plöjs, tidningar nöts och annonser gås igenom.
En storkombi är det som kommer behövas, jag är lång och så även delar av min familj :-), och modellspecifikationer nördas igenom ned till molekylär nivå.
Va fan att det ska vara så mycket ångest inblandat att köpa bil.
För och nackdelar vägs emot varandra. Behov mot önskemål och förhoppnnignsvis så börjar det snart utkristalisera sig vad vi vill ha.
Alternativen är nu:
Saab 9-5: Säkerhet och bra pris mot gammal konstruktion, inte så stor som man kan tro och Saabs bitvis tvivelaktiga kvalitets rykte.
Opel Vectra. Storlek, ekonomi mot Ourkopplningsbar airbag och rost rykte
V 70: Trygghet? och praktisk mot klen kvalitet och överprissatthet.
Ford Mondeo. Storlek och ekonomi mot "Ingen Ford på vår gård"
Passat Trygg, storlek mot trist och tysk.
Subaru Legacy
4WD och kvalitet mot klena innerutrymmen och dyrt pris.
Oktavia Bra last och pris mot klena innerutrymmen och bullrig
Och så rullar det på.
Nån med tips på nåt vettigt, det vi söker är runt 8000 mil, 2005/06 och rymlig, hör av Er.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 19.55
Temperatur: -4,3 grader
Vind: 5,4 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 31 m3/s
Skittfiske
Lunkan

5 kommentarer:

Stig Torniainen sa...

Du har glömt VW Sharan eller dess kusiner. Högt i tak och gott om utrymme. T o m ett riggat flugspö får plats i bilen. Hade en Mondeo förut och även där får flugspöt plats.

Anonym sa...

Vännen - Huyndai Santa Fe kan jag rekommendera. Vänner här hemma som har den. Glöm inte att kolla in ALD:s hemsida, de ligger där Dell låg förut och tror att de säljer uteslutande fd. tjänstebilar.
Du måste verkligen provsitta alla bilar. Mike fick inte plats i alla bilar i baksätet om han inte satt med snett huvud hela tiden och det är ingen höjdare.

Patrik sa...

Hallå där Lunkan!!

Som du säkert minns, så hade vi ögonen på ungefär samma höjd över marken, alltså närmare 2 meter upp.
Bil blir därefter.
Jag kör just nu, en Ford Mondeo -02och är väldigt nöjd, mycket bil för pengarna och mycket plats för oss med lite längd.
Volvo har annars varit mitt märke, eftersom jag också tidigare jobbade där, men som du skriver, otroligt övervärderad, och inte alls den "stora" bil längre som man kanske söker.
Saab, skall man tydligen kolla upp årsmodeller på, fanns nått fel med ventiltätningar eller nått åt det hållet som lät dyrt. Det var annars mitt första val när jag skulle byta förra året.
Min lista var då, Saab, Volvo, Ford, Skoda, Mazda och Hyundai.
1;a rensningen, så vart Ford, Volvo och Mazda och Hyundai kvar.
Pröva alla och valet föll på Forden.
Lycka till med ditt val.
Vänligen Patrik

Anonym sa...

Hej du !
Jag har hållit på att vela fram och tillbaka som du hela hösten, tills jag kom till skott. V70:n hade gått 26 000 mil och det började bli dags. Kolla på Peugeot 307 kombi diesel, jag är helnöjd hittills, bra utrymmen ung samma som V70 tyst på vägen och inte alltför dyr som begagnad, köpte en 07:a 3000 mil. Efter att ha harvat Sthlm - Duved ett oräkeligt antal gånger så spelar ju förbrukningen stor roll. Gamla 740:an fick tankas i Svenstavik, V70:an i Duved och med Peggan kommer jag faktiskt tillbaka igen med samma bränslemängd. Även "billig" dieselskatt. Antar att du även kollat på bytbil.com
Ha de´!

metrobloggen.se/sofly sa...

Hallå Lunkan

Mitt i allt bilsnack måste man ju kommentera underläggen. Du dricker öl med stil, mannen;-)

Ha det gött/ Skånepågen Henke