Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Tema PB

onsdag 29 juni 2011

Tema PB

Nu har det visst varit rena rama ketchup-effekten på fisket hemmavid. Dagligen och gärna flera ggr per dag så landar rapporter både i mailbox och mobil. Senast för en liten stund sedan med rapport från Fd. Grannen Dahlberg som med fiskevän härjar runt med Roger i ett av dalens vatten.
Först kom ett MMS som jag var tvungen att få verifierat och jodå en lätt öringsfrossaskakig Dahlberg svarade på andra ändan av linan. Nytt prydligt PB för andra gången i år, det tidigare löd 2,2 kg och nu rejält putsat med ytterligare 4 hg upp och vågen stannade på 2,6 kg brunöring av bästa sorten. Lägg där till att hans fiskekompanjon för kvällen strax därpå landade en guldbuk på modiga 2,2 kg i samma vatten.
Vad bet de då i? Jo Roger, Roger-rules.

Häromdagen kom ett MMS med budskapet "Förelöpig pers på tört" Visst så var Bokbindarn var i farten och idag fick jag fullödig rapport. Stilla vakande guldbuk som i tredjeflytet rullade över "fel" rhodani-imitation och Trout bum #3 stod i strambåge. Vikten uppskattades gott över två kg innan den fick tillbaka friheten med ett litet krokstick i egot.
Bokbindarns axlar vilar nu i  knähöjd och något mer att bevisa än detta har han inte i sommar.

Även min vän Bössmakarn har rapporterat bra fisk, dottern landade en på strax under kilot och själv så missade han en kilo-plussare vid håvning. Nu står familjehedern på spel och Bössmakarn laddar om.

Bildbevis på dessa öringar hoppas jag snart ligger i mailboxen och när jag åter är hemma igen så kommer de att kunna ses på Wall of fame. Jag har imorgon sista kundmötet för denna turen i Norge och landar i morgonkväll hemma i Åredalen igen vilket skall bli synnerligen skönt.

Rapporterna talar redan om både lekande blindsill (elritsa)  samt kläckande Rocken (Vulgata/Danica) så mitt nuvarnade sinnestillstånd stavas ABSTINENS, TORRFLUGE-ABSTINENS!

PB!?! = Person Bästa :-)

Mitt PB då? Jo antal mil i bilen under en månad, typ 850 st

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 00.45
Temperatur: 16,9 grader
Vind: Västligt 0,5 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 103 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: