Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Gin-clear på vestlandet

måndag 20 juni 2011

Gin-clear på vestlandet

Vestlandet något i överflöd och det är kristallklart vatten. Det som vi hemma i västjämtland endast finner i några fåtal vatten finns här nere över allt, självklart något jag passat på att utforska.
Onödigt vackert, på uppströms sidan stenbron stod en öring.

Lördagen så tillbringade jag helaeftermiddagen vid samma vatten som fredagskvällen. Skillnaden denna gång var att The Forty var på plats och likaså vakande öring. När jag kommer ner till älven så far svalor och sädesärlor kors och tvärs över strömmen och plockar nykläckta sländor. Jämt och fint så sprider det sig även vakringar från öringnosar som varit upp och sugit i sig av godsakerna. Det var bara att hoppa i vadarna, som hängt ut och in på tork sedan kvällen innan, tackla upp spöet och smyga ner till bredden.
Ganska snart så var första krokad och avkrokad å torrt och The Forty var officiellt invigt. Innan jag packade ihop 8 timmar senare så var c:a ett dussin öringar avkrokade på både torrfluga och nymf alla låg i spannet 150-350 gram, jag hade kontakt med det jag tror var en bättre fisk men en knut på tafsen gjorde på det roliga redan i mothugget. Men även en 3 hg sprek öring böjer bambusen djupt i The Forty.
Att ställa om från carbon-kastning till splitte cane var inte helt lätt. Glömde jag mig och var för rask i vändingarna så sa spöt ifrån och resultatet var att byta tafsspets, det blev emd andra ord något knutar och trassel. När fisketröttheten började komma krypande framåt åtta på kvällen så infann sig känslan jag hade första gången i Brattlandströmmen med ett flugspö i handen för c:a 15 år sedan. Nybörjare :-)

"New Zealand"
Igår så blev det en biltur ner till Suldal och Suldalslågen. En av få älvar på vestlandet som fortfarande har kvar en fiskbar stam av vildlax. Här stiger laxen sent, senaste i hela Norge och säsongen för lax startar inte förrän 20 juli men håller istället på hela september ut. Älven är känd för sin storvuxna lax som för att klara sig upp för Suldalsfossen besitter lite extra muskelkraft.
Innan laxsäsongen så är det istället en mycket läcker brunöringsälv och fisket efter öringen öppnar redan 1 maj. Vår butik i Suldal har redan skickat rapporter på storöring tagen denna säsong och vad sägs om toppar på 2,7 & 3,1 taget på torrt :-)
När jag kom ner i går eftermiddag så gjorde jag en repa ner till älven men var inte ensam utan det var flera ute i samma syfte. Jag slog mig ned och snackade med en fiskebroder som vakspande. Kläckningen hade varit ok under eftermiddagen och han hade krokat av en halvkilosfisk. Fisken däremot var sporadisk i sina vak och det klara vattnet medgav inte många försök innan den var skrämd.
Väntan och äter väntan ägnades eftermiddagen åt. Jag gick en båge uppströms och spanade av men inget.

Idag gjorde jag ännu en tur ner till älven efter kundmötet och visnignen av nya kollektionen innan jag skulle resa vidare. Nu var jag ensam längs älven och från bron så fick jag bra koll på läget. Vinden drev uppströms och jag valde att testa uppströms bron där jag spottat sädesärlor som plockade från ytan, med andra ord något kläckte. Jag smög fram genom det meterhöga gräset och precis när jag sticker ut näsan så stiger en bättre fisk mitt framför ögonen på mig, inte mer är 3 meter ut från land. Jag fryser i steget, hm krypet då jag är nere på alla fyra för att inte röjja mig, och sätter mig tillrätta. Strax är han uppe igen och igen. Det har bildats ett liten bakvatten mellan land och strömkanten och där verkar han kryssa av och plocka sländor. Ett vak till och nu visar har hela ryggen, jag uppskattar fisken till runt kilot.
En kläckare knyts på tafsen och det är så klart The Forty som sitter i handen.
Det kommer en liten vindil och ruggar ytan så pass att jag vågar smyga mig i läge, sittandes på knä väntar jag nu på nästa vak. Väntan och lite mer väntan men snart så stiger han igen, han är kvar.
Jag lyfter och lägger ut ett kast men missbedömmer och lägger nog tafsen rakt över huvudet på honom. Ingen stigning ingen reaktion.
Jag gör ett kast till men åter inget, bara att hala in och vänta.
Nu vakar han igen och mycket riktigt så har jag nog skrämt honom för han har flyttat på sig. Mer väntan för att se om han kommer ingen men det blir tomt och stilla. Vinden kommer och lägger en dämpande hand över kläckningen, Sädesärlan slår sig ner på en sten en bit i från mig, lyfter på hatten, tackar för middagen och tar till väders.
Jag byter till nymf och fiskar av strömkanten där han sist vakade men ingen reaktion. Jag taklar av, lyfter på hatten och tackar för lektionen.
Torrflugefiske i gin-klar älv kräver sin man och idag var jag bara en spoling.


Som sagt, onödigt vackert.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.55
Temperatur: 9,6 grader
Vind: Västligt 4,5 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 158 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tre dagar kvar innan semester.....bara tre dagar kvar...... *andas lugnt*...bara tre dagar...

:)

Härliga bilder!

J. Björkman

Lunkan sa...

Grattis Jocke, må de bli riktigt njutbara :-)