Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Äntligen hemma igen.

torsdag 30 juni 2011

Äntligen hemma igen.

822 mil blev det summa sumarum i en Saab 9-3 kombi med klara tendenser till att vilja dra åt höger, och då menar jag inte politiskt. 1 månad på mer eller mindre resande fot har satt sina spår, tror jag har sittsår i röven :-)
Klockan 18:10 så klev jag ut från tullkontoret i Storlien och rullade i rikting mot hemmet men kom lite på avvägar och landade inte hemma förrän strax efter midnatt.
Abstinensen var påtaglig och lindringen nära så jag hann spendera ett par timmar i vadarna med The Forty i högernäven. Vak och kläckningar gjorde att förhoppningarna spirade.
Låt höra, artbestämning?!?
 När jag senare summerade kvällen så var det nästan bara i positivt. 6 avkrokade öringar med en vacker bit på 50 cm plus på topp, jag uppskattade vikten till 1,1-1,2 kg och fisken var i perfekt kondition. Den vakade några gånger innan den gick upp och rullade över en ST-klinkhamer i stl 12. Tappade två bättre fiskar samt hade några missade påslag så fiskemässigt var det en klar 5:a :-).
Det som tyvärr inte höll mottet var min Inex-rulle som inte håller måttet riktigt. Spolen är fäst med vakum och nu verkar det som den inte sitter tajt nog. Vid invevning och spelciellt då det är lite motstånd på linan av fisk eller att jag stramar upp linan mellan mina fingrar så tenderar spolen att vobbla och då skava mot rullhuset.
Om någon som haft liknande problem med denna modell så hör gärna av Er med tips. jag skall oxå kontakta Guideline för att se vad de har att säga.
Nytt PB för The Forty :-)
Jag siktar på en tur till imorgon efter jobbet och siktar på att komma iväg lite tidigare än vad jag landade vid älven idag för att få med ev. eftermiddagskläckningar.
Rapport kommer.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 01.55
Temperatur: 15,5  grader
Vind: Sydostlig 1,1 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 98 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

Stig Torniainen sa...

Lite svalt strömmande vatten lindrar sittsåren där bak :-)

Magnus Ågren sa...

Finfin bild på öringen !