Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Motpoler

onsdag 22 juni 2011

Motpoler

Gin-klart är nu utbytt mot översvämningsbrunt vad gällande fiskevatten där jag och The Forty sökt lyckan.
I eftermiddags så landade jag i Hamar vid Norges största sjön Mjösa. Som ni kanske sett på nyheterna så har det flommat rejält i Gudbrandsdalen och allt det vatten har nu via Gudbranslågen nått Mjösa och höjde sjön med modiga 6,73 meter. Alltså nästan 7 meter högre än normalt de ni. Den än nu åter på sjunkande men fortsatt hög.

Efter lite jobb på hotellrummet så kände jag inte för att sitta och uggla så det blev en tur ut för att försöka finna något fiskebart. Två mindre älven rinner in i Mjösa här, Svartelva & Flagstadelva och där var vattennivåerna i fiskbart skick. Jag gjorde några försök i båda men ingen lycka så som avslutning åkte jag ner till Åkerviken där Flagstadelva rinner ut i Mjösa och vadade omkring på åkermark. Här och där så var det vakringar på ytan men inget avslöjdade art på fisken så det blev att försöka fånga något.
En Elk hair caddis på tafsen och försiktig strippning gjorde att intresse visades för flugan ganska snart och efter ytterligare några kast å var det krokad fisk.
När det kommer till denna typ av fiskar så har jag långt ifrån koll men att dömma av utseende så skulle det kunna vara en Björkna, de skall finnas sådanda i Mjösa men om någon annan har ett bud på art så säg till.
Det enda jag definitivt kan säga är att den inte hade fettfena eller tillhörde familjen Salmo :-)

The Forty och "karpfisk"
 Det är spännande med vad man kan finna på översvämmad odlingsmark. Tror inte bonden siktar på att "skörda" dessa. 

Jag ser att älven hemma sjunker snabbt nu och nu börjar den blir riktigt fiskbar över nästan hela sin sträckning. Blir det inte massor med regn så räknar jag med att snart få lite live-rapporter hemifrån och förhoppningsvis med diger fisk och fina kläckningar.
Har ni varit ute och sett något så maila in rapporter.

Till sist så hittade jag en rolig sak i dagens Östersundsposten och det är att Oskar Fick och Alma Nordlunds klassiska serie flugor med namnen Hedeflugan har nu antagits till anrika Flyfishers Club of London.
Artikeln hittar ni här!

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.55
Temperatur: ,2 grader
Vind: Västlig 0,1 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 125 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: