Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Jag fiskar för att må bra...

söndag 20 september 2009

Jag fiskar för att må bra...

eller behöver jag må bra för att fiska?
Jag har gått och grunnat på det och jag vet inte riktigt.
Ett tag så kändes det självklart att det var det första alternativet som gällde. "Jag mådde bra av att fiska" men nu är jag inte riktigt säker.
Under sommaren och höstens fiske har inte den gamla välbekanta känslan infunnit sig. Känslan av att ha kontroll, veta och välja rätt fluga vid rätt tillfälle. Det har misstämt för det mesta och när jag idag summerar upp säsongen i korthet så dristar jag mig till att säga att jag har haft endast ett rikigt bra fisketillfälle där både känsla, flugval och fiskens bitvilja stämt. Annars så har det känts mest som lyckliga omständigheter att jag fått fisk.
Jag har liksom snubblat på fisk som velat bita min fluga. Min fokus har ofta varit nån annanstans än i nuet och fisket, där och då, vilket oxå visat sig i fiskeresultatet.
Det har känts avigt många gånger och mitt humör och känsla har inte blivit bättre av att varit där jag som bäst trivs. I en älv med flugspö i hand jagandes öring.
Det gör att jag nu vaklar lite på frågan som inledde inlägget och att jag mer och mer lutar åt det andra alternativet. "Jag behöver må bra för att fiska bra"
Nu är säsongen i det närmaste slut och jag kommer nog inte får svar på den frågan utan den får följa med in i vintervilan. Kanske där så kommer svaret eller så är så att det inte finns något "rätt" svar utan att båda påståendena är lika "rätt".
Jag får se helt enkelt.

Men du, hur känner du? Fiskar du för att må bra eller behöver du må bra för att fiska?
Fundera lite på det och känn dig fri att sända in dina tankar och funderingar kring frågan till mig. Mailadressen finns till höger.

På tal om att sända in så har det varit väldigt klent med insända fiskehistorier från sommaren som gott. Se så, hjälp mig att fylla bloggen. Gör en summering av dina toppar, drömfisken, heligastället eller något annat från säsongen som gått och skicka in det så lägger jag upp det på bloggen.

Tillsist så kommer här rapport från dagens fiske. Jag har fått en lina från Dan-tackel för testning och den spolade jag på en av rullarna igår och luftade på gräsmattan. Det var en WF7F, mer än så avslöjades inte, och OptiStreamen fick vara testobjekt. Idag var det dags för skarpt test och en tjärn som inte stängt ännu fick ett besök. Morgonen var magiskt vacker med strålande sol och ett fjäll som skrek i höstens alla färger. Väl på väg så mulnade det på och en envis vind drog in. På tjärnen var det dött, inte en dragning i linan, inte ett vak siktat. Efter en timme gav jag upp och styrde kosan ner till Murmansk, Järpströmmen vid industriområdet i Järpen. Döm av min förvåning när det vakade bra när jag kom ner. Efter dryga 2 timmar och ett oräknerligt antal flugbyten fick jag se mig slagen, två dragningar i flugan, det var allt. Jag fick inte svar på om det var öring, harr eller kanske sik som vakade men vissa av dem var i bra, riktigt bra, storlek och inom kastavstånd. Med mössan i hand och nedböjt huvud så vankade jag tillbaka till bilen, bra mådde jag inte.

Linan då? Nja jag var inte helt nöjd med den. Det tydligaste var en kort och brant fronttapering som gjorde det näst intill omöjligt att presentera en torrfluga fint. Överrullningen gick för fort och tafsen slogs ned på vattnet. Kastlängderna gick inte heller att få så långa som GPX´n och för att inte säga ED´n levererar, vilket jag oxå delvis lägger på den korta frontens konto. Coatingen var i mjukaste laget och gav lite för mycket friktion i ringarna. Kast på 20-25 meter gick bra men sedan ville det sig inte, även om mer kraft las in i kastet. Linan sträcker dock bra och lägger sig rakt på vattnet utan för mycket s-svängar.

PS. Är ni på jakt efter nytt spö till kanonpris så kolla in Loop-rean hos Dan-Tackel. Multi PWR 1599 kr, Multi 1799 kr & mitt favvospö. AEG #5 1995 kr.
Jag testade dessa tidigare i somras i #5 utförande och resultatet av detta ligger på bloggen klicka här

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.30
Temperatur: 7,8 grader
Vind: Västlig 3,8 m/s
Molnlighet: Klart - halvklart
Vattenföring: 130 m3/s
Skittfiske
Lunkan

3 kommentarer:

Henrik sa...

Bäste Lunkenbielke!

En partsinlaga kring Opti Stream:

1. Att överrullningen är snabb stämmer mycket riktigt, det är också avsikten.

2. Att kastlängden inte blir större än 20-25 meter stämmer också, det förvånar mig till och med att du lyckas få iväg den så långt. Klumplängd och tapering lämpar sig för kast på 15-18 meter. Vilket också är avsikten.

3. Kan vara på sin plats att nämna avsikten med linan: den ska fungera i små strömmande vatten där underhandskast ofta är nödvändiga. Linan ska ladda spöt på kort längd och rulla över på korta avstånd. I såna miljöer och vid sån kastsituationer fungerar den helt grymt.

Det känns därför rätt så besynnerligt att referera till GPX och ED, vars syften inte alls är de samma som med Stream.

Mors-galosch!

Lunkan sa...

Bäste herr Berhenstråhle.

Linan jag testat och jämfört med mina övriga GPX och ED är INTE en Optistream. Linan är förtillfället namnlös och sänd till mig från Dan-Tackel, en WF7F.
Dock så var spöet som linan testats på av märket Loop och modell Optistrem 693.
Jag tror minsann Bäste Herrn tittar för djupt i Cognacen och förväxlat saker och ting. och förstår således varför Bäste Herrn inte finner jämförelsen rimlig.
Tilläggas bör att jag inte har någon OptiStream (lina) i min ägo utan Loops linor sträcker sig till en Multi WF5F, vilken jag iof ser som en mycket trevlig och behaglig lina.

Henrik sa...

Satana perkele!

Här är jag tydligen ute och cyklar mer än den värsta EPO-trimmade spanjor på Tour de France. Jag backar, viker ned mig och lägger mig raklång. Haha :-)

Din för evigt,