Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Kastskolan "Uppkastet".

tisdag 15 september 2009

Kastskolan "Uppkastet".

Många brukar komma och fråga tips om flugkastandets ädla konst och jag delar gärna med mig av de jag snappat upp under åren. Ibland så är det inte helt lätt att förklara allt i ord utan att visa i bild förstärker budskapet.
Därför så tar jag här idag upp en av de vanligaste kastfrågorna jag får: Hur utförs ett korrekt grundkast?
Till min hjälp har jag Mr Troutlaw för att illustrera de olika momenten.
Troutlaw är skolad och drillad i den Anderssonska andan med styv handled och full focus, förutom det gör han sig exeptionellt bra på bild.

Hej och Välkomna ska ni vara.



Startpositionen. Spöet i klockan 13.30 läge.


Bakrestoppet. Klockan 10.30 läge


Driften. Påbörjas efter det att spöt stoppats i bakre lägen.


Framkastet. Påbörjas med att armbågen förs nedåt och spöet "dras" genom rörelsen.


Främrestoppet. Spöet laddas ur och skjutlinan släpps.


Presentationen. Låt linan löpa ut och tafsen sträcka för en pen presentation.


Det var allt för denna gång. Nästa gång vi möts ska vi tala om
Bengt Öste, Myt eller Sanning.


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.40
Temperatur: 10 grader
Vind: Sydvästlig 1,1 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 94 m3/s
Skittfiske
Lunkan

3 kommentarer:

Patrik sa...

Helt underbart inlägg!! :-)

Och härligt med en lyckad resa till Norge. Säger som Flugbindar´n...ytterligare en prick på fiskekartan är satt.

Ha de gott Lunkan - Patrik

Håkan N sa...

Jag får mig ett gott skratt när jag sitter här och luftkastar. Det finns hopp, även för mig! Håkan

harriharri sa...

Hej har sett många förklaringar på nätet med kastteknik för fluga, denna är så enkel att den kan funka, fattas bara några detaljer i kastets utförande för att övergå till nästa moment. de kan vi kursa på