Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Black Bush

onsdag 11 februari 2009

Black Bush

Några guldfärgade droppar i ett glas. Glaset var en present av min själs älskade. 4 st handblåsta whiskyprovarglas. Orginalglas kan man säga. De var de 4 första som vännerna på Åre Glashytta blåste på beställning av P.
Dessa guldfärgade droppar är destillerade på en ö som förutom whiskey även starkt sammankopplas med öringen och flugfisket efter den. En ö som jag har oavprickad på min lista över platser jag vill lägga en fluga. Listan är lång och än så länge är det få platser som bockats av. Men det är väl så med drömmar och drömresor, alla genomförs inte i verkligheten. Många är de resor som med litteraturens, filmens och bildens hjälp förtas i sinnet. En resa inombords.
I mina drömmar har jag lagt min fluga på vakande öringar i ginklara vatten på västlandet i Norge, i smaragdgröna åar i Serbien, i stilla flytande pooler på Nya Zealand, i av människan obegångna trakter på Kola-halvön för att inte tala om att få fresta en gäckande cuttroath i Montana. Tänk att få fiska efter de tidiga stigarna i laxälvar som Spey, Dee eller Tay på Scotland eller varför inte dampling fiske på Irland. I drömmen har jag varit där men när jag öppnar ögonen får jag nöja mig med smaken som dröjer sig kvar i gomen när de guldfärgade dropparna svalts.

Samtidigt vet jag att många människor drömmer om de vatten jag har utanför dörren. Min bloggvän Rospiggen drömmer sig tillbaka till Storån och Fångån när nordan snor runt knuten. Mr Troutlaws tankar vankar sig till dessa trakter när arbetsbördan tar sig oanade höjder på skrivbordet, "bort och tillbaka hem" som han så filosofiskt sa i ett inlägg tidigare i sommar. För att inte tala om Konsulten som flänger, mer eller mindre, världen runt men ändå inte, för allt smör i Småland, skulle ge upp Gevsjön på första isen i november.
På sätt och vis bor och verkar jag redan i drömmen. Älven ligger 200 meter åt söder, fjället 500 meter mot norr. Där bortom finns ännu fler älvar, åar, tjärnar och sjöar som bara väntar på att fiskas.
Stannar jag upp och ser mig om kring där jag står så varför drömma om andra vatten, andra öringar. Men jag tror att det är så att den dan jag slutar att drömma om andra älvar så kommer jag oxå att sluta fiska "min egen".
Drömmen är min drivkraft.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.25
Temperatur: -16 grader
Vind: Västlig 0,4 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 12,2 m3/s
Skittfiske
Lunkan

3 kommentarer:

Anonym sa...

Heh.. hemlängtan blir ju inte mindre av de sista 8 raderna, det än nära nu.

Internet än mindre än man tror =)

Lunkan sa...

Tjing Martin

Det var inte igår. Allt bra hoppas jag, förutom hemlängtan :-)

Ha det gott
Lunkan, direkt från drömmen.

Anonym sa...

Nä det kan man ju inte säga =). Har följt bloggen ett tag, hittade hit via nickas --> outlaw trout osv. Har fasnat för HÖ fisket nu i höstas så då dammsugs ju nätet på fakta, verkar funka bäst med erfarenhet dock. Blev några turer nu i höst åsså en snabbis över till gotland där päronen har stuga, lite trögt i början men har släppt lite nu, finns dock MYCKET att lära. Nu jagas det dock mest men jag går och väntar på lite varmare temp så blir det ut och svinga.

hörs.

/M