Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: TV4+

torsdag 17 januari 2008

TV4+


med Per Morberg och William Moberg Faulds fick försöka fylla abstinenserna efter riktigt fiske och jakt i kväll. Kul att se att min gamle hunduppfödare lever och frodas. Pers jaktkompis i Sydafrika, Erik Eckhardt med fru levererade min första egna hund, Ribbon. Den gamla gula jaktlabben som tyvärr inte längre finns med oss. Vi hade ruggigt mycket kul ihop på fjäll, fält och i skogen hon och jag. Jag som nybakad jägare och hon med en jaktmotor av sällan skådat slag. Mina dressyr och träningskunskaper var det väl lite si och så med och min jaktlust gjorde väl att vi var ute lite för tidigt och ofta under hennes unghundstid. Så någon skolboksjakthund blev hon aldrig. Däremot så var hon med och lockade fram bock, stötte hare både på fjället och i Mälardalen samt ripa och skogsfågel. Ett aktningsväl antal ripor, morkullor och annat vilt har hon apporterat utan knussel. Ett speciellt minne var när jag och en jaktkompis var vid Ånnsjön för att jaga skogsfågel. Vi hade gått hela förmiddagen och endast haft några enstaka kontaker med orre utan skottläge när det gled in en kråka över den myr vi rastade vid. Väl inom skotthåll så fälldes den och den slog ner i ett bäckdrag. Ribbon skickas på apport och med bra fart dyker hon ner i bäcken. Lika fort kommer hon upp igen med ett gnäll för att sedan direkt vända ner. Upp igen och med kråkan i ett fast grepp och högburet huvud så kommer hon in för avleverans. Fågeln, som inte är riktigt död, lämmnas på kommando i min hand när jag till min förvåning upptäcker att den näbbat sig fast i hennes öra så jag fick rycka loss den. Det var kråkan som nypt efter henne i bäcken som fick henne att retirera för en stund :-) Som jakthund hängde hon med till hon blev nästan 10 år sedan satte en sen livmodersoperation stopp för det. Dock valde hon inte att ta ner skylten förrän ytterligare 1,5 år senare.
Hon hann vara med om mycket mindre roligt oxå för den delen som när hon 3 år gammal blev skjuten, i åtta år levde hon med en handfull hagel i kroppen. När hon var drygt fyra fick hon epilepsi och fick medicineras två gånger dagligen resten av livet. Tillråga på allt så konstaterades vid 7 års ålder att hon hade någon form av allergi och efter tester av foderbyten mm så sattes hon även där på medicin. Hon var värsta pillertrillaren som pensionär.


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.25
Temperatur: -2,5 grader
Vind: SO 2,7 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 15,2 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: