Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Lite sommarminnen

måndag 7 januari 2008

Lite sommarminnen

Fasiken vad kul med nya möjligheter. Testar att ladda upp en liten filmsekvens jag tog i somras när jag och sonen var och frestade harr längre nedströms i älven.
Ska bli kul att se om det funkar. Formen på bloggen kommer att sakta men säkert ändra sig under våren innan jag hittar rätt form och upplägg för den.
Har ni synpunkter, tips, ideér eller bara vill lufta några tankar så lägg gärna in en kommentar eller två.

Idag är det åter lugnt i dalen efter en av de mest hektiska jul och nyårshelger jag varit med om under mina 20 år här uppe. Det har varit sjukt mycket folk överallt. På Ica var det som längst 1,5 timmes kö till kassorna dan innan nyårsafton.
Det har varit full fart på jobbet och att börja ett helt nytt jobb inom service med en chefsroll i december är inte att rekomendera om du vill ha en lugn och stilla jul :-) Men nu när det är avklarat så kommer resten av säsongen gå som en dans.

På fiskefronten har jag således inte hunnit med nånting sedan i slutet på november. Förhoppningen är att det ska bli ändring på det nu. Kanske redan imorgon kan det komma en tur på tal. Får se vad sonen tycker, det är hans sista dag på jullovet.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 13.00
Temperatur: -10 grader
Vind: Väst 0,8 m/s
Molnlighet: Klart - halvklart
Vattenföring: 18,8 m3/s

Skittfiske Lunkan

5 kommentarer:

Hardy sa...

Hej!
Var det en fin harr på filmen?

Lunkan sa...

Tyvärr så klev den av och vi fick inte landa den. Dock var det ett av de bättre vaken den dan.
Lunkan

Hardy sa...

Hej Lunkan!
Har du några bra fisketips vid midsommartid, ex. Rullån eller några andra åar eller sjöar.
Mvh Anders

Lunkan sa...

Tjing

Hur fisket är här runt midsommar styr helt och hållet våren/sommarens intåg och medföljande vårflod över. I fjol så var vi igång ganska tidigt med de första flugfisketurerna och det var i första veckan i juni. Jag har oxå varit med om år då vi inte haft riktigt möjligheten att komma till tals med älven för julimånads inträde pga sen vårflod och högt kallt vatten.
Generellt så tror jag dock att mindre vatten som tex Rullån och andra mer högt liggande sjöar, tjärnar och åar kan hålla lite för låg vattentemp och hög vattennivå runt midsommar för att vara helt intressant ur lugfiskesynpunkt. Däremot kan sjöfisket på tex Åresjön, Gevsjön och Noresjöarna vara kanon om det tajmar ihop med en fin Rocken-kläckning.
På de senaste åren har jag varit med och variationer på tidpunkten för Rocken-kläckningen på dryga månaden. I fjol startade den relativt tidigt men blev aldrig så intensiv som jag hoppats på. För två årsedan så kläckte Rocken med start tisdagen efter midsommar och dansade intensivt under tre dagar.
Många brukar fråga när det är bäst att komma upp och fiska och jag brukar alltid svara att första veckan i juli är säker. Är Rocken utkläckt då så har nattsländefisket börjat komma igång om inte så är dagsländefisket ofta kanon. Runt midsomamr brukar även "Blindsillen" leka Blindsill är bara ett lokalt namn på elritsan och när den går upp i strömmarna för att leka så hänger större öring med och kalasar för fullt. I fjol så lekte Blindsillen redan runt 10 juni och var utlekt redan till midsommar så även deras lek styrs av värme och vattennivå.
Kolla in den flugan jag håller framför mig på bilden, det är en ST Epoxystreamer, en ruggigt effektiv fluga när blindsillen leker.

Skittfiske
Lunkan

Hardy sa...

Hej Lunkan!
Tack för tipsen,får prova Gevsjön med båt i midsommar,då får jag inviga mitt nya Hardy Marksman.
Mvh Anders