Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Livet börjar komma åter

torsdag 10 januari 2008

Livet börjar komma åter

Igår så fanns nya Allt om Flugfiske på Ica och snabbt hem till soffan eter den inhandlades. Just nu så står skidor, pjäxproblem och felmonterade bindningar mig upp i halsen så det var ruggigt skönt att få försvinna in flugfiskevärlden igen.
Test av bindstäd, fysträning inför kastsäsongen med Kastdoktorn Siikavaara lästes igenom och begrundades. Kastdoktorns sidor håller alltid högklass och har tillfört ett och annat till min kastning både på utförande stadiet och rena funderingar om varför det blir på ett eller annat sätt.
Kaststil är något som är högst personlilgt och jag tycker det kan vara väl så fachinerande att titta på andra fiskare som att fiske själv.
Kolla in på mig fiskepolare Henriks blogg, länken finns under "länkar" och kallas Troutlaw. Kolla in de bilderna jag tog på honom i hötas. Där kan man snacka om knivskarpa linbågar och det roligaste var att han inte förstod vad jag menade när jag sa att jag gillade hans kastteknik innan han fick se bilderna :-) Kolla skillnaden på Henkes huvud och överkropp mellan de tre bilderna i princip oförändrad. Han har en sån grym rytm och "drag" i sina kast att han inte behöver ladda på med hela kroppen för att skicka iväg linan.
En person som däremot använder hela kroppen och formligen exploderar i slutkastet är Steve Rajeff, flerfaldig castingmästare och har tillhört den absoluta toppen länge. Jag hadeförmånen att se honom på Flyfishing Retailer mässan i Denver i höstas i en battle med Rick Hartman vid en av kastdammarna. Det var ruggigt vad mycket kraft han lyckades lägga in i kasten och växla ut till längd. De gånger han "träffade" rätt så susade flugan iväg långt. Runt 40 meter med klass 5 spö och lina. Rick Hartman hade en helt annorlunda teknik än vad Rajeff hade och jobbade med mycket lugnare och längre drag. Det såg i princip inte ut som han tog i alls men la även han flugan runt 40 m och det gjorde han fler gånger än Rajeff. På Youtube finns massor av sekvenser på flugkastning så det är bara att söka. Kolla in http://www.youtube.com/watch?v=GgPOa5aw_io Där finns en stilstudie på Rajeff. Kolla hur han jobbar ut linan med ganska korta rappa slag på spöet till sista framkastet kommer då han exploderar och laddar på sjukt mycket.
Som sagt Youtube är en guldgruva även för oss flugfiskare.

På rapporteringsfronten har det varit lugnt. Har ni något att förtälja så skicka ett mail så publicerar jag det. Denna vecka så är det bara champagne-barmästarn som hört av sig. han var på jakt efter blink-pirk innan han skulle ner på Åresjön och testa i några timmar. Tyvärr så var dessa slut hos min förre arbetsgivare men söker ni dem här i dalen så finns dessa på Fjällsport i Duved. Han sa att han gjort några kortturer på Åresjön och fisken hade varit försiktigt men han hade fått med sig några hem varje gång. Mitttips hämtar jag från Gunnar Westrin och det är hans Råstofluga som upphängare. Den kan vara skillnaden mellan fiasko och succe en dag när rödingen är försiktig.


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 19.45
Temperatur: -1,5 grader
Vind: Sydlig 0,8 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 16,7 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: