Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Mer gear of the year

tisdag 8 februari 2011

Mer gear of the year

För ett tag sedan så kom lite nyheter i ett inlägg och då gick jag igenom lite av vad som kommer från det stora landet på västra sidan atlanten när det gällde spön, rullar och linor.
Nu tänkte jag titta lite mer på vad som kommer av de mjukare prylarna vadare, skor och kläder.

När det gäller denna grupp av grejer så håller nog fortfarande Simms tätpostition på alla tre fronter. De jobbar vidare och hårt med Gore Tex i de flesta av sina vadaremodeller och även jackor. Användadet av Gore tex membran går att diskuttera i det oändliga och det är inte något som jag kommer gå in på nu. Däremot när det gäller finish och passform och möjligheten att anpassa vadare utifrån sina egna mått så är det Simms som gäller. Så mycket nyheter på vadarefronten kommer de inte med i år vad jag kan finna utan går vidare med sitt program där G4Z tronar som toppmodell men smakar det så kostar det. Prislappen närmar sig 8000 kr.
Bland jackor så är det oxå lite lugnare men bland skorna så har det hänt lite saker senaste åren. Simms har nu helt fasat ut filtsulor ur sortimentet och jobbar hårt och nära med Vibram och deras Streamtread system för att utveckla bra gummisulor för fiske. Jag hade för två säsonger sedan Rivershed kängan med första generationens Streamtread sula som jag inte var helt nöjd med. Jag upplevde sulan som väl hal och osäker. Skons läst passade heller inte min fot men det är något helt subjektivt och olika från person till person. Däremot så var finish, redan nämnt, och slitstyrkan mycket bra. Nu kommer Vibram/Simms med uppdaterade Streamtread sulor med bland annat dubb i olika former.
En helt ny sko kommer iår och kallas Rivertek Boa boot Här är den traditionella snörningen bortvald till förmån för BOA-systemet som sedan några år funnits i snowboardskor och skidpjäxor bland annat. Det är snörning med en ratt och vajer som ger mycket bra grepp och passning runt foten.

En vadareskotillverkare som använt BOA-systemet länge är Korkers förutom det å har de en annan feature som är unik. På deras kängor kan man lätt byta sulan och anpassa efter underlaget som de kallar Omnitrax
Du kan helt enkelt byta yttersulan, filt för vadning, gummi för vandring, båda dessa finns även i dubbade utföranden. I år komemr de med en ny extramjuk gummisula Kling-on för vadning. Även den finns med dubb för extra grepp. Korkers nya toppsko går under namnet Chrome Kling-on Idag vet jag inte om det är någon som för Korkers i Sverige så om någon har info om det så hör gärna av dig med det.

Ett märke som kommer med nytt i år är Patagonia Bland vadarna så får nu Watermaster byxorna och Guidewater en översyn och in kommer nya toppbyxan Rio Gallegos Här finns det massor av innovativa ideér samlade. Inbyggda neopren knäskydd, ullfodrade neoprenstrumpor och Patagonias specialdesignade hängslen som ger dig möjlighet att snabbt ändra från brösthög till midjehög vadare. Jag ser fram emot att få klämma och känna samt prova ett par. Jag gjorde ett försök med Guidewater vadaren i fjol men den skickades tillbaka, galet stora neoprensockar i förhållande till byxansstorlek. Någo som kändes helt galet och förhoppningsvis nu är fixat.
De kommer även med ren midjebyxa Gunnilson Gorge
Skofronten ser oxå den riktigt intressant ut. Underfjolåret så investerade jag i ett par Riverwalker med gummisula. något som jag inte ångrade. Den bästa sko jag hittils haft. Lätt, smidig men ändå stabil samt med en RIKTIG sula att gå och stå i. Gummisulan var oxå överaskande bra under vadning så det kommer jag slita hårt på under näskommande sommar oxå :-)
Rock Grip är nya toppskon som kommer iår. Den är dubbningsbar och det medföljer dubb så du kan själv avgöra om du vill ha den extra säkerheten. Denna sko, och även Riverwalker, är vidare i lästen vilkeet ger en bättre passform för oss med lite bredd på fötterna.
Till sist vill jag bara nämna att klassiska SST-Jacket kommer även den i en uppdaterad version och denna gång är nyheten att den är helt återvinningsbar. SST har funnits länge och är en av de produtker som ligger grundaren Yvon Chouinard närmast hjärtat.
Hur det löst problematiken att skapa ett tre-lagers material med nylon som yttertyg som är återvinningsbart har jag inte riktigt koll på ännu men jag undersöker det vidare.
Jag återkommer i ämnet senare, det är minst sagt intressant :-)

När det gäller dessa produkter så är det något som vi ofta sliter ut, vadare som bärjar läcka och skor som sulorna slits ut på och sömmar som spricker. Här finns det, enligt mitt sätt att se på det hela, en större anledning att lägga ner lite mer pengar. Det är helt enkelt så att dyrare grejer håller längre än billigare. Något som ni direkt märker på vadarekängor tex.

Nja det var dagens tankar, nån som har frågor eller funderingar så droppa ett mail eller lägg en kommentar så tar vi diskussionen vidare.

På tal om det så har det varit väldigt tyst på frågan kring "utslitna" flugspön. jag tolkar det som att anlednignen till att nya spön köps inte är att det gamla är utslitet :-) Det är något annat som styr där.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 20.35
Temperatur: -2,6 grader
Vind: Västlig 4,7 m/s
Molnlighet: Mulet och snö
Vattenföring: 8,5 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: