Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Vinter - tid för drömmar

torsdag 17 februari 2011

Vinter - tid för drömmar

Nu så är bollen i rullning. En dröm håller på att bli verklighet och jag hoppas att få förgylla sommaren med ett helt nytt spö i handen. Med hjälp av nära och kära så är det nu på gång.
Vad då kanske du undrar? Jo igår så togs första kontakten med en spöbyggare och idag damp svaret ner vi är på. Ett splitcane spöbygge är nu under uppseglning.
Minnesstarka läsare kanske kommer ihåg att jag ifjol på Sportfiske mässan i Sundsvall träffade Ulf Löfdal och fick provkasta några av hans splitcanespön i egna taperingar.
Han har nu fått en förfrågan att bygga mitt drömspö och nu skall jag bara komma fram till vad det skall bli :-)
Längd, linklass, tapering, detalj och utseende skall sättas sedan så tar det ett par månader om allt går som det ska så skall det lagomt till första vaken i sommar finnas ett nytt trollspö att styra torrflugan mot öringen.
Här är bild på två Löfdal spön.


Jag gjorde en båge in på Fjällsport häromdagen för att kolla isläget då jag själv inte varit ute på ett tag. Upp på fjället verkar det som att snön börjar sätta sig och skoterföret är bättre. Dock skall man ändå vara uppmärksam på vatten både på isar och myrar.
Fjällsport-handlar själv hade varit uppe på Rengen och fått fint med röding, inga riktigt stora men väl fina matfiskar.

Hoppas själv att kunna ta mig ut i helgen. Som det verkar ska vinden som hållit i sig sedan i söndags släppa lagomt till helgen och mer sol är utlovad. Hoppas prognosen håller.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.45
Temperatur: -10,2 grader
Vind: Nordostlig 4,6 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 8,5 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: