Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: På jakt efter ripa

söndag 20 februari 2011

På jakt efter ripa

Gårdagens väder var magiskt, -11 grader, sol och svag vind. Enligt Tv4 Väder så skulle söndagen gå i samma tema.
SMHI på Svt hade däremot andra toner i skällan men jag gick på Tv4:as och kollade av läget på Småvilt.se  Runt Storulvån var det flera jägare inbokade men Ottfjället var nollat. "Mitt" gamla klassiska ripfjäll. Platsen bokades upp, ryggsäcken packades och skidorna fick stighudarna påsatta för att morgonen skulle bli smidigare.
När korpgluggarna slogs upp så verkar det ändå som SMHI dragit det längsta strået. Mulet, lite vind och minus 15 grader när jag parkerade hos Britta på Vålågården . LEden upp mot kalfjället var kanon och Genie vad het, minst sagt. Vi har inte varit ute på riktig jakt sedan i oktober och hon vidbrerade i selen på vägen upp.


Målet var att komma upp på de gamla säkra fjällripskanterna och efter några timmar så satte vi oss ner och tog första fikat. Ingen fågel hade vi ännu siktat. Moln drog in och sikten var sådär minst sagt. Kikaren användes flitigt men inga vita bollar. Vi lämnade skidorna och begav oss in i stenskravlet som nästan var helt renblåst. Det var väldigt lite snö uppe på fjället och riporan hade massor av mat. Det har inte kommit nån snö på ett tag där uppe och vinden har sopat rent på det lilla lösa som funnits och bitvis var det som att promenera på ett vågit salsgolv.  Ingen ide att söka några fågelspår annat än ripskit. Vi fortsatt högre och högre utan nån kontakt. När vi kom upp i sänkan nedan Öster toppen så såg jag något som rörde sig i ögonvrån och en ripa tog till vingarna. När jag stod och spanade efter fler så hörde jag för första gången fjällripans karakteristiska knarrande. Men hur jag än spanade så fick jag inte håll på dem, de gäckade mig. Jag tog en båge runt ett skravel när jag fick syn på den första som satt hyggligt nära mot en sten. Jag försökte ta mig inom håll på den men när jag väl kommit dit så ledsnade han, skrattade lite åt mig och tog till vingarna.
Längre upp på fjällsidan fick jag syn på nästa gäng, här var det ett 30-40 tal fåglar som jag smög på men även de var lätta att ta till flykten både till fots och på vingarna. Dock stannade en kvar och när jag inte vågade mig närmare och han började sträcka hals så provade jag ett skott, miss. Jag stegade upp c.a 80 meter och med lite vind på det så är det lite vanskligt med en .22 lr. Resten av eftermiddagen vallade jag flocken framför mig utan att få de riktigt bra lägena. En fågel kom jag in på och höll högt och tryckte av, det dammade till i snön strax över honom men han blev kvar. Sträckte hals medan jag repeterade in nästa skott. Denn gång höll jag ner och det yrde snö vid fötterna på han men han satt fortsatt kvar. Nu djävlar blir det att hålla mitt på tänkte jag och la av. Genie som låg bredvid mig var nu rejält het och svansen piskade min vänster arm och bössan gick inte att hålla still och när jag tog lite mer avstånd från hene så tykte även denna ripa att jag inte skulle få några fler chanser utan lyfte på hatten och drog.
Dagen avslutades med ytterligare några misslyckade ansmygningar och två vackra klotningar på skidorna på vägen hem.
Med andra ord en helt ok dag på fjället, dock utan något som helst middagsbidrag :-)

Det blir nog inga fler turen innan säsongen är slut så i år kan jag räkna in 3 jaktdagar på fjället med en hare som reslutat.  Det är ändå mycket bättre än i fjol då det inte blev en enda jaktdag alls,varesig på fjäll, skog eller fält.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.25
Temperatur: -6,5 grader
Vind: Nordvästlig 0 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 8,2 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: