Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Nya prylar

lördag 22 januari 2011

Nya prylar

Vid den här tiden på året så brukar tillverkarnas nyheter landa i vårt led, slutkonsumentens, och lika så i år. Under senaste resan fick jag händerna på magasinet "Flyfisherman" och i senaste numret går temat kring nya prylar och Gear of the year.
Jag har hittat några saker som jag tycker ser extra intressanta ut och vi börjar som sig bör med spön:
Här är det grejer på gång och det som snacket går kring är nya bindmedel/resin som börjat användas. Orvis var ute redan för två år sedan med sin Helios-serie och nu kommer även några fler märken. Resin är det "lim" som används för att binda ihop kolfibermattorna som rullas runt en stålstav,mandrill, när en spöklinga tillverkas.
Exakt hur detta går till går jag inte in på här men om ni följer denna länk
Till denna säsong så har bland annat G Loomis, Hardy och St Croix modeller med denna nya teknik och där kanske G Loomis nya serie NRX är den som det snackats om mest.
Det ska bli mycket intressant att följa denna utveckling och se vad som mer kan göras med kolfiber/carbon.
Vidare så kommer det nya modeller från Sage VXP och TXL-Z, den sistnämnda ett alldeles utmärkt light-spö. Gamla anrika Winston kommer med en 3:dje uppgradera versionen av sina lätta och rappa boron-spön. Winston Boron IIIx.
Boron är en fiber som är lättare och styvare än kolfiber och Winston använder Boron i nedre delen på klingan och kan därmed göra den tunnare med bibehållen styrka. Jag har provar några Winston BoronIIx spö och en #8 känns som en #5 och en #5 känns som en #3 i handen.

På rullsidan kommer oxå nyheter men jag vet inte riktigt om det är så mycket revolutionerande som händer här. En rulle är en rulle, det går liksom inte att göra så mycket mer åt den som jag ser det. En stabil men lätt konstruktion med, i de större klasserna, jämn och bra broms samt att den skall vara lättskött och en slitvarg.
Orvis kommer med flera nya modeller CFO, Hydros, Access m.fl. Sage har sin Click. Abel och Tibor levererar precisionsinstrument för det växande fisket efter arter i varmare vatten

När det gäller linor så händer det däremot saker. För två år sedan så kom Scientific Anglers med sin "hajskinns-serie" av linor och det var något som vände upp och ner på linvärlden samt även på en linköpares plånbok. Detta var den första serien linor som spräckte 100 dollar sträcket på pris. I Sverige så kostade linan runt 1200 kr när den lanserades, vilket var för saftigt för min plånbok åtminstone :-)
Fördelarna med den linan och dess fjälliga yta är att den flyter högre och släpper lättare från vattnet samt att motståndet i spöringarna minskar och linan kastas helt enkelt längre. På den negativa sidan finns en viss ljudlighet speciellt från spöringarna samt att linan kan ge skavsår på linahandens fingrar och då speciellt vid streamerfiske där du strippar flugan. SA har ny kommit med ytterligare en serie linor i med ikke slät coating, dessa går under namnet "textured". Dessa är inte lika extrema som sharkskin-linorna utan ytan kan närmast jämföras med en golfbollsyta. Det är mikroskopiska små nedsänkningar i coatingen som ger fördelarna från sharkskin men ljudligheten minskats och den är snällare mot fingrarna och inte minst plånboken c:a 70 dollar vilket motsvarar samma pris som de vanliga "Mastery-linorna" i Sverige låg dessa i fjol på c:a 800 i rek.utpris. Textured-linorna kommer i flera modeller, Magnum, Nymph/indicator, Saltwater, Coastal-express och inte minst i en av mina favorittaperingar GPX.
Förövrigt så kommer det nyheter från mer eller mindre alla tillverkare vilka är så många att det är näst intill omöjligt att hålla koll på dem. :-)
Linan är dock den del av de tre som jag hittills tagit upp som slits hårdast och av den anledningen behöver nyinvesteras. Det är oxå den del i utrustningen som mest påverkar ditt fiske och ditt kastande. En dålig lina i ger dåligt resultat även om den kastas med ett 10 000 kr spö medan en bra lina gör ett 800 kr spö något som alla kan använda med bra resultat.

Jag tror jag stannar här för denna gång mer "mjukvara" Vadare, skor och jackor kommer i ett senare inlägg.
Något som jag oxå kommer fundera lite kring av vårt verkliga behov av att köpa nya prylar. Till det så skickar jag med er en liten hemläxa.
Jag skulle vilja veta hur många av er som slitit ut ett spö. Med slita ut menar jag inte knäckt eller på något annat sätt då spöet har gott sönder pga, materialfel, yttre våld eller klantighet utan helt enkelt slitit ut det genom idogt fiske och kastning.

Fundera lite på det och använda gärna kommentarfältet för att dela med er av era erfarenheter.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 20.30
Temperatur: -0,2 grader
Vind: Nordvästlig 0,1 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 6,1 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Terje sa...

Hei igjen

Har noen klart å slite ut en stang da?
Det er vel heller noe vi sier til våre koner når suget etter det siste og råeste har kommet i salg.
Sett denne ?: http://www.xtranormal.com/watch/7795583/

Vi er litt gale;-)