Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Genomfört isfiske

söndag 2 januari 2011

Genomfört isfiske

- 3 grader, lite moln och svag nordvästan vind var det som bjöds när jag och Far pulsade ut genom snön till Gevsjön. Det låg mellan 30 och 50 cm lätt vindpackad snö på sjön men som tur var inget vatten eller slask i botten att tala om. Mängden snö gjorde däremot så vi snabbt fick upp värmen och första fiskestoppet gjordes bara drygt 100 meter ut på sjön. Krokarna maggotades på i sken från fars pannlampa som han begåvat nog tagit med sig, min låg kvar hemma.
Det ljusnade så svagt men inget drag i pinnen. Strax därefter gjorde Målarn entré på isen och vi flyttade oss ut på lite djupare vatten. Vi gick från dryga två meter till cirka 5 meter. Ner med grejorna igen och jag körde med min vana trogen Knosas-Demon och Årepirken kittet.
Strax bet dagens första röding, en fin stekfisk låg snart på isen. Strax därefter så hade far även sin första upp. Målarn satt och såg på storögt.
Efter ytterligare en stund var nästa på väg upp men retsamt släppte den strax under iskanten. Några stilla dragningar i pirken men sedan blev det stilla igen. Fisken var inte riktigt itaget men strax så var det ändå dags igen att lägga nästa matröding på snön bredvid den första. Målarn suckade och borrade nytt.
Gentil som jag är så erbjöd jag honom mitt håll men han tackade nej, jag sträckte mig så långt i min välvilja att jag förutom hålet även erbjöd honom mitt spö. Jag möttes av en fnysning när han tittade upp från borren. Jaja, vad mer kan göras så istället lade jag upp nummer tre på isen som var en välrundad rödbuk på dryga 3 hg.

Vi gjorde ytterligare flyttningar ut åt och nu så fick även Målarn komma med i protokollet, eller nja jag vet inte. Räknas stjärtkrokade rödbukar verkligen?
Vi sög i oss lite kaffe, vinden hade tilltagit och tempen sjunkigt några grader så det var välbehövligt. Fingrarna är det jag har mest problem med under vintertid. Många kalla timmar i ett bandymål när jag var lite har satt sina spår i både fingrar och tår. Jag fryser väldigt fort och lätt.

Fisken blev trögare och trögare att locka till hugg och efter 3 timamr på isen så packade vi ihop och begav oss hemåt. Vi fick ihop 6 stekfiskar samt några småpinnar som fick gå tillbaka på tillväxt. Får se när nästa tur kan bli av. Nu kommer strax en period med mycket resande i jobbet då införsäljningen för vintern 2011/2012 startar om drygt en vecka.
Tyvärr så glömde jag kameran hemma så något bildresultat kan jag inte bifoga.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 13.35
Temperatur: - 3,4 grader
Vind: Västlig 2,3 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 6,1 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Målarn sa...

Riktigt fina bilder, kommer förbi i morrn och tänder lyset åt er ;)