Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Köksbordsguidning

tisdag 5 oktober 2010

Köksbordsguidning

På sensommaren i år fick jag uppdrag av P´s far att visa några snickarkollegor till honom på lite fiskeplatser i Åre med omnejd. Det var trevligt då kollegorna visade sig vara från Polen och hade inte några förutfattade meningar om fisket i dalen :-)
Ikväll var vi åter samlande runt köksbordet i huset de renoverar och bygger för en liten höstgenomgång av vad som gäller. Sommarens fiske hade varit trögt men nu var de laddade att ta igen det på lite fint höstfiske. Vi gick igenom de vatten som var öppna och speciellt intresserade var de av abborre på Helgesjöarna. Kartor var med och likaså lite drag som jag visade vad jag brukar, de få gånger jag fiskar spinn, använda här uppe.
Vi kollade snabbt över deras utrustningar och jag insåg att de kanske var lite överladdade då vissa av grejerna var i grövsta laget. Spinnspö med kastvikter upp till 45 gram är nog mer lämpat för torskfiske på kust än abborre och öringsfiske i fjällen.
Väl hemma så har jag nu gått igenom lite fiskelådor och dragaskar och funnit ett och annat gångbart som jag själv inte använt på många år. När man tecknar prenumerationer på fiskemagasin så brukar det inbland dimpa ner en och annan premie. Teleskopspö, UL-rulle, dragpaket mm. Perfekt om det kommer till användning :-)

Mer om Vossolaxen finner ni nu på Sportfiskebloggen, en positiv rapport kom idag. Se mer här!

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 20.25
Temperatur: 9,8 grader
Vind: Ostligt 6,1 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 46 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: