Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Rengen premiär

söndag 20 december 2009

Rengen premiär

Polarisen har kapellats av. Batteriet stått på laddning och ny olja/bensin har tankats upp.
I förmiddags var det så dags för skoterfiskepremiär. Älven har frusit fint. Då vi har haft klent med snö så har isen fått frysa på fritt utan isolerande snölager vilket skapat fin tjock kärnis. Leden upp mot Greningen är ok men sedan så var det bara ett par skotrar som kört innan mig. Snö ligger det men det skulle inte skada om det kom ett par decimeter till närmaste tiden.
Väl uppe på Rengen visade det sig att isborren och specielt skären sett sina bästa dagar. Tog min "gamla" hopvikbara som jag inte använt sedan den gick som "hyrborr" på Raskens. Verkade inte som jag kollat skären sedan dess heller ör den delen då skärpan i dem var minst sagt klena. Med en lagom mängd våld så lyckades jag tillslut ta mig genom den 30 centimeter tjocka isen för att då upptäcka nästa miss.
Hade inte varit fel att köpa ny maggot, det som fanns i burken bestod mest av svarta puppor. Nåja det fick gå.
Efter 2 timmar, 3 hål och 15 fräscha maggotar så gav jag upp och åkte hemåt.
En fin matröding och några rödingpinnar blev resultatet.
Hade en riktigt bra hugg där jagkände kroken rispa i en fiskkäke innan den släppte sitt tag. Jag gissar att det var en bättre öring som visat intresse för blinken :-)
Jag tar den vid nästa försök istället.
Väl hemma i byn blev första stopp Fjällsport och inköp av nya skär till borren.

För att kunna köra skoter på lederna i dalen gäller att köpa ledkort. Dessa kort kan ni köpa hos flera återförsäljare i dalen eller direkt från Väseks hemsida Västjämtlandssnöskoterområde.
Fram till den 27 deember så gäller ett reducerat pris för säsongskorten.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.15
Temperatur: -8,7 grader
Vind: Ostlig c:a 4m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 14,8 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: