Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Åter på Gevsjön

söndag 6 december 2009

Åter på Gevsjön

Vakande tidigt och låg en stund och funderade om jag skulle somna om eller inte, lyssnade efter vinden.
Nej inte nån större fara.
Övriga familjen sov när jag smög upp och möttes av en glatt svansviftande Genie i hallen. Lite snabb frukost och hopraffsning av grejerna, dagen till ära hade en ny burk maggot (alltid blandad röd & vit) införskaffats hos Fjällsporthandlarn. Ett SMS gick iväg till Konsulten i förhoppningen att kanske få sällskap uppe på isen På väg mot Gevsjön.
Det hade knapp börjat ljusna när jag sökte mig ut mot min favvo spot men i det låga ljuset och med klena referens punkter så gick jag bom på 50 meter. Något som snart åtgärdades när morgonen började gry och sikten ökade.
Trögt, inte en känning på första timman. Knepigt då detta ställe brukar vara drypsäkert speciellt när man är på plats tidigt på morgonen.
Efter att stött Demonen i botten otaliga gånger på 7 meters djup utan resultat så bytte jag plats och inte minst djup.
Jag gav mig in mot ett av de fina grund som ofta brukar ge fisk och ta mig sjutton om det inte efter en stund darrade till i spötoppen och upp kom en öring modell "släppa tillbaka" sedan var det åter stilla.
Öringen brukar få åka tillbaka om de är i halvstorlek på tillväxt. Däremot så ser jag inte något större problem att plocka upp "små stekpannefiskar" av röding. I Gevsjön finns de i mängder och jag tror snarare att livsbetingelserna förbättras för den större rödingen om vi plockar undan lite av små/mellanfisken.
Rödingen har som abborren förmåga att bilda tusenbrödra populationer. Där mängden mat kontra mängden fisk håller sig i en sådan balans att fisken inte ges utrymme att växa sig stor då de är för många små att dela på födan.
Åter ett byte av fiskeplats och förhoppning om att något skulle hända men det var klent. Något annat som var klen var batteriet i min Demon. Jag har fiskat på samma i snart tre säsongen så det är inte konstigt att det var dags för byte.
Vips så var det åter en klar, stark, röd blink som åter fick gå in under isen. Jag gjorde ett sista försök på platsbyte och avslutade i samma hål som jag startade och det gav resultat. Ganska omgående satt en liten stekpanneröding på kroken som fick följa med hem och bli middag till dottern. "Röding på Jämtvis" spädbarn style
Innan jag avslutade och begav mig hem så fick jag kroka av en liten röding pinne till.

Vinden har tilltagit och det är åter plusgrader i dalen. Några få centimetrar snö ligger i dalen och på isarna och när det åter blir minusgrader igen kan vi nog även säga hej och tack för årets skridskosäsong. Nu behöver vi bara få lite vettigt med snö så vi kan hälsa skidsäsongen välkommen.

Till sist tänkte jag bara passa på att tipsa om Sportfiskarnas nya och uppfräshade hemsida och så vill jag åter passa å att slå ett slag för medlemskap hos Sportfiskarna. 295 kr per år är peanuts för de flesta av oss om vi kollar vad vi totalt lägger ner årligen på vår hobby :-)



Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 20.00
Temperatur: 1,7 grader
Vind: Ostlig 4,7 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 21 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: