Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Rapporter från både När & Fjärran

söndag 27 december 2009

Rapporter från både När & Fjärran

Mr Toyota har legat på ordentligt i julhelgen och telefonen har gått var med SMS & MMS från honom.
Juldagen tillbringade han med frun på Gevsjön med resultatet 8 matrödingar på totalt 2,3 kg med en fin 46 centimetare på modiga 910 gram som topp.
Jag gissar att han förvaltar de hemliga rödingslokaler som min gamle bortgågne fiskevän, som alla som varit med sedan rapporterandet på Raskens-tiden känner igen, Långdragarn i förtroende lämnade över en vinterdag för några år sedan.
Bilden är från Juldagens rapport, tyvärr i mobilkamera kvalitet.

I vinter kommer det med jämna mellanrum ramla in rapporter från "Down under" Nya Zealand. En av mina nyaste fiskevänner, Christian "Carpenter", är på luffen och har nu landat på Nya Zealand där han kommer tillbringa några månader tills isen släpper greppet om Åredalens vatten och öringen här hemma åter stiger till en fluga.
Christian är bördig ur åredalens mylla och fostrad på fjället med skidor på fötterna. Efter lajjat runt i diverse berg runt om i världen som Freerider har han äntligen hittat hem och funnit friden i flugfisket :-)
Hans första rapport följer nedan.

I väntan på.......
Utan spö i väskan flydde jag svearike för att ge mig ut på luffen och se vad världen har att erbjuda. Men fiskets lustar och begär kan inte längre bekämpas och och spöna måste dammas av. Lyckligtvis befann jag mig i Australien, ett stenkast från Nya Zeeland och dess lockande öringsvatten. Så det var bara att sätta sig på planet, och vipps så var jag där. För att få utrustningen i min besittning fick jag snällt be om assistans hemifrån. Mailade över packlistan och hoppas att det mesta kommer med, flugfiske är trots allt en prylsport. Med spänning och iver har jag snällt fått vänta.

För att fördriva tiden satte jag kurs norrut, till den slutliga destinationen för mitt efterlängtande paket. Whangarei, 2 timmar norr om Auckland, på östkusten. Där jag kunde inkvartera mig på soffan hos en kompis.

I Auckland passade jag även på att samla på mig kartor, broschyrer och annan matnyttig info. Stannade till på Rod & reel (www.rodandreel.co.nz) För att införskaffa lite utrustning och höra mig för om fisket i allmänhet. Till min assistans fick jag Pete Scott, en flugfiskare av dignitet med både världsmästar-titlar och flugbindarböcker i ryggen.

Nya Zealand är minst sagt ett ett vackert land, vykorts vy den ena efter den andra passerar på både höger och vänster sida om min ny inköpta bil, som även ska agera som bostad under kommande månader. Inte Sheraton direkt men jag är inte den som är den.

Strandpromender på ödsliga stränder i all ära men havet och stranden kommer aldrig ha den dragningskraft på mig som en fjällsluttning med en slingrandes å vid dess fot. För mig är det frihet och livsnjutning i dess renaste form. Satt med myror i brallan längtar jag efter att sätta kurs söderut och mot mitt kommande äventyr.

Det här är bara ett så kallat intro på vad som komma skall. Så håll ut mina fiske själsfränder, för snart kommer det väsentliga, flugfiske till frukost, lunch och middag. Oj oj oj vad jag längtar.

/ cristian


Nån mer än jag som känner ett sting av längtan och gärna hade bytt vardagen i ett gråkallt Sverige mot äventyret i Nya Zealand?
Skulle just tro det. :-)

Mer kommer under vintern och våren så jag håller Er uppdaterade.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 13.35
Temperatur: -15,2 grader
Vind: Ostlig 7,7 m/s
Molnlighet: Mulet, lätt snöfall
Vattenföring: 12,6 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: