Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Längs vilande vatten.

onsdag 13 januari 2010

Längs vilande vatten.

Jag är just nu i Norge på arbete. Det är mässa på gång nere i Lilleström/Oslo. Vägen hit har gått från Åre via Trondheim, Oppdal, Lillehammer och ner.
Vädret har varit magiskt vackert, strålande sol och 10 till 25 minusgrader. På min resa har jag åkt längs en handfull av de mest kända lax och öringsälvarna vi har i Skandinavien.
Först ut på var Stjördalsälven från Meråker ner till den möter havet vid Stjördal. Därefter så så kom Nidelva i Trondheim och strax söder om Trondheim löper E6:an sida vid sida med Gaula från Melhus ner till Stören.
Jag fortsatte efter Sokna, en av Gaulas spektakulära sidoälvar för att sedan nå de övre, ej laxförande delarna, på Orkla innan jag landade för natten i Oppdal. Imorse fortsatte jag min resa söder ut och nu var min vattenvän Driva som jag följde upp mot den makalöst vackra passagen över Dovrefjell och dess källflöden. Om ni tar denna resa gör några avstickare och pauser bara för att se de otroliga järnvägsstationerna vvid Kongsvold och Drivstuga.
Väl nere från Dovrefjäll så mötte jag upp de övre delarna av Gudbradslågen som jag sedan följde ner mot Lillehammer där den vattnar ut i Mjösa.
Det blev visst en smärre geografilektion så nu är det väl dags att komma till poängen med detta rabblande.

Vad är då det? Jo att jag hellre visat Er hur vackert det var men i min hast och stress när jag skulle lämna familjen i måndags så blev kamerorna kvar hemma i lägenheten. Surt, minst sagt. Nu ligger bilderna i min personliga "photoshop-mapp" och jag får njuta av dem ensam.
Alla dessa vatten har sin högsäsongen från, ungefär, 1 juni och en bit in i hösten därför blir kontrasten så stor att se dem i vila, under tjocka lager av is i väntan på nästa säsong.
Rimfrosten på träden efter Stjördalselva var magisk i det kalla grå midvinterljuset som försökte nå ner till botten på dalen. Den annars tunga och väldiga Gaula låg stängd under både snö och is och de spektakulära fallen på väg upp längs Sokna var tysta och stilla.
Vintern har lagt sin tunga kalla hand över livet men det är inte dött. Det ligger stilla på sparlåga i väntan på att ljuset och värmen kommer åter och väcker det med kyssen av sött smältvatten och till tonerna av vårfåglars drill på flytt norrut.

Nästa gång jag kommer göra resan så är det åter juni och då skall jag fånga "livet" på vägen. Resan kommer inte gå lika fort och med som resesällskap kommer ett spö, en rulle och några flugor. Även en säljare på resa behöver lite rast ibland.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.05
Temperatur: -23,3 grader
Vind: O m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 8,5 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

Jens sa...

Vi åkte längs med Drivas dalgång i somras. Oerhört fint -och nog blev men sugen på att åka dit med tvåhandspöt allt:-)

/Jensa

johan sa...

Tjenare lunkan! Tänkte höra med dig om du har e - mail adressen till han christian. bor i Åre nu och ska själv åka till nya zeeland i flugfiske syfte. Hade varit schysst och snackat lite med han om tips m.m. Men vill han inte ge ut den så kan du ju ge han min adress j.mellberg@hotmail.com. Man börjar ju bli lite nervös och vill komma igång med fisket så fort som möjligt när man kommer dit.

MVH Johan Mellberg