Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Äntligen hemma igen!

torsdag 21 januari 2010

Äntligen hemma igen!

150 mil i bil och nästan lika många i tåg genom Norge har avverkats de senaste 10 dagarna. Igår kväll landade jag äntligen hemma igen och fick återse familjen, nja inte hela dock då sonen med irriterad hals och förkylen stämma kurerar sig hos sin mor. Han kommer förhoppningsvis imorgon.

Förutom en laddning fönsterkuvert innehållandes räkningar som låg i posthögen och väntade när jag kom hem så hade jag även fått ett paket av Sportfiskarna.
Där i låg deras nya bok "Restaurereade vatten - Exempel på fiskevård i svenska vatten"
Den läggs nu "iattläsahögen" vid sidan av sängen och rapport kommer när jag gått igenom den. Jag ahr bläddrat lite i den och det verkar lovande och intressant.
Jag vill även passa på att påminna Er som inte är medlemmar att snarast bli det.
Jag har tjatat om det förr och kommer fortsätta med det, följ länken

Det har varit lite magert med rapportern in i mailboxen när jag varit borta. Den enda som sin vana trogen föder mig med fiskeångest är min vän Målarn. Senaste turen har rapporterade om gick till Landösjön
Broilerfiskets förlovade vatten Denna dag så var det dock ingen av sjöns största invånare som naggade i Målarns krok men fisk kom på isen, 0,5 kg. Verkar som han blivit biten av Landösjö-djävulen då han hotade om fler turer :-)

Även min vän på andra sidan klotet, Cristian Carpenter, har inkommit med en ny rapport och denna gång även med bilder.

På egna (trötta) ben.

Då mina adoptivpäron åkte norrut och jag beslutade att stanna i de mittersta regionerna fick vi tyvärr gå skiljda vägar, och jag fick infinna mig i att stå ensam i striden mot strömmens krigare. Men det har gått bra och jag har spenderat den senaste tiden i området kring Queenstown och Wanaka.Den Nya Zealändska regeringen har utmed floder och fjäll ett antal stugor utplacerade som står till förfogande till allmänheten, även oss turister. Då flertalet av stugorna ligger i anknytning till lockande fiskevatten och ett "hut-pass" kostar futtiga 60 nz-dollar så var det bara att slå till.
Packa ryggan och börja gå utan tält och liggunderlag, lätt buret, rena lyxen.
I dessa stugor har jag spenderat den senaste tiden. Mellan lördag och onsdag har jag avverkat tre åar och cirka 100 km till fots, där av mina trötta ben.Fisket har varit bra och äntligen har jag fått krokat av brunöring. Endast två meter ovanför mig stog den. Jag la försiktigt flugan en meter uppströms och sakta började han stiga för att sluka den. Kampen var igång men tyvär bjöd han inte upp till någon vidare kamp, men en brunis på 2,2 kilo är ändå en fjäder i hatten.
Idag har jag laddat batterierna för nästa tur, imorgon bär det av igen.
Livet är tufft men underbart.

/ cristian


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.15
Temperatur: -6,2 grader
Vind: Sydostlig 4,2 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 6,3 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

Patrik sa...

Landat i dalen igen?
Skönt misstänker jag.
Såg att vi tänker dela läsning. Boken är beställd även till Roslagen.
Kul också att se att du fått en blogg även hos sportfiskarna.

Lunkan sa...

Jo nu är jag hemma igen.
har dock två turer till att göra men de är kortare, nästa vecka 2 dagar i trönderlag och veckan därpå 3 dagar i nordnorge.
Sen blir det hemma igen. Mars-mitten på ma blir det pappaledighet :-)
Ska bli hur skönt som helst.