Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: 3:dje rapporten från Nya Zealand

söndag 10 januari 2010

3:dje rapporten från Nya Zealand

Så här på söndagskvällen damp ytterligare en rapport från Cristian Carpenter ner i mailboxen från hans NZ-trip.
Håll till godo!

Adoptiv päron och nz bäcköring.

Lyckligt lottad, är jag det?
Nej dom som vinner jackpot vinsten på Lotto är lyckligt lottadade. Min tur sträcker sig långt utöver några futtiga hundratals miljoner, den är ovärdelig.

Ur tombolans snurrande kasern rullade bollen bärande mitt namn rätt in i händerna på ett unikt sammanträffande. Dom jag i ovanstående text byggt upp spänning för, är för mig, inte mindre än vad Baloo var för Mowgli, bortsett från att dom inte är en björn utan två högst levande människor.

Jag skulle inte kalla mig fullärd, inte ens nära. Men i min egen dalgångs vatten kan jag med relativt säkra steg vada ut och presentera en fluga. Att komma hit fick en att, för att hålla sig till Disney liknelser, framstå som Bambi på hal is. Skillnaderna är som natt och dag, ett fiske helt olikt det hemmavid. Indian-fiske tycker jag är ett passande namn. Då det hemmavid får liknas med cowboy-fiske med skott från höften. Och det är här som Baloo kommer in i bilden igen.

Baloo är en konstelation bestående av en dansk samt en svensk, som tagit mig under deras vingars skydd. Istället för att jag skulle irra runt som en idiot och skrämma fisk efter fisk i skit å efter skit å, har dessa två släpat med mig ut till hemilga vatten med fin fisk och oslagbara vyer. Dessutom har dom tålmodigt tittat på när jag vevat runt med spöet, skrämt fisk och fastnat i buskar. För att sen stå ut med mina tusentals frågor på allt mellan himmel och jord. Men man lär så länge man lever och tack vare tillfällen som dessa får lärdomskurvan en kraftig stigning.

För er läsare som skiter blanka fan i ovanstående pladder kan jag kortfattat summera det gångna fisket med orden regn och vind. Visst har vi fått några bra dagar med fint fiske i vatten så små att man tappar hakan när man ser storleken på fisken. Men med vetskapen om hur det skulle kunna vara är detta inget att hänga i julgranen.

Avrundnigsvis vill jag rikta ett stort tack till mina nyvunna vänner.
Som lär mig allt dom kan.

/ cristian


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.45
Temperatur: -5,1 grader
Vind: Nordvästlig 2,3 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 9 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: