Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Lite påsk i bilder samt FiN omnämd gnagaröring

tisdag 10 april 2012

Lite påsk i bilder samt FiN omnämd gnagaröring

Påsken har nu både kommit och gått. Helgen har varit blandad med både högt och lågt vad gällande väder och aktiviteter.
Tyvärr så var P´s stall drabbat av sjuka så hon fick tillbringa mestadelen av både Långfredag och Påskafton där och hästomvårdnad så speciellt mycket familjetid fick vi inte ihop. Dock så gjorde jag och dottern en tur med Far på Gevsjön på skärtorsdagen. Far hade redan varit på plats ett par timmar innan vi kom och hade fått några matfiskar men sedan var det trögt. Far fick en matfisk till och tillsist så bet det även på en röing på min blink. Det är nog den vackraste röding jag fått hittils i livet, den var perfekt i propotioner och färg något som även tilltalade Dottern.

Fina fisken.

Men hur hon än pimplade och drog så blev det ingen fler röding denna dagen.

Far och jag gjorde ett nytt försök arla arla morgon på Långfredagen. Gevsjön är av hävd känd för att vara en "morgontidig" sjö och fisk som gärna biter precis när solen gårupp. Sagt och gjort så var vi på plats på isen 05:30, men till vad det visade sig, ingen nytta. Ingen av oss hade den minsta dragning i blänket innan klockan var 08:00. Det blev en lucka där Far fick kroka av 4-5 stycken medan jag själv fick till en fisk. 09:00 var det utlovat hemfärd så mer blev det inte.

Att dömma av de rapporter jag fått från Rengen och området däriking så har det där bitit på ganska bra med fisk. Älven har ju gått nere i Duved men från Gevsjön så var skoterleden upp ditt i fint skick av vad jag fått höra. Far laddar för en tur och har numer skotern fast parkerad på släpet. För min egen del så är det jobb som gäller och arbetsveckan avslutas i Sundsvalls regionen med kundbesök. Kanske en tur till helgen, hoppas jag åtminstone.

Påskdagen förtogs däremot med helt andra prylar i händerna då jag, Troutlaw  och den nya bekantskapen Smålänningen höjde på ögonbryn hos Påskdagsflanerande Duvedsbor och påskgäster då vi med ett försvarligt antal flugutrustningar vände ut linor kring Sporthallen. Det var konkurensbevakning då det fanns både Orvis och Loop grejer i testarsenalen.
Från min säljkollektion så radades följade upp:
Spö:                                  Lina:
Helios 905 mid flex          Hydros Trout WF5F
Access 904 mid flex         Access Trout WF5F
Superfine Touch 804        Cortland Sylk WF4F
Clearwater 905                 Loop Multi WF5F
Loop Cross S1 590           Loop Multi WF5F / SA ED WF5F
Som referens spö så använde vi en klassiker nämligen Loop Greyline 590 med en Multi WF6F.
Dagen kan sammanfattas i Smålänningens leende på bilden nedan :-)


DIFs castingsektion in action :-)

Senaste veckorna så har vårt fågelbord varit mer eller mindre invaderade av både för tidigt anlända flyttfåglar, bofink, stare, koltrast m.fl, som mer traditionela övervintrare, talgoxe, blåmes och domherre. Den sistnämnda har varit speciellt talrik senaste tiden och i förrgår så huserade denna dam hos oss mest hela dagen. Käkade och växte, käkade och växte. På eftermiddagen var hon så proppmätt att hon knappt kunde flyga och när hon då inte längre fick plats i fågelbordet så flyttade hon sig reslut ner på marker och fortsatte ätandet.

En lagomt rundnätt liten Domfru

Till sist så tänkte jag bara lägga upp ett bildbevis på den öring som Ingemar Näslund omnämner att jag fångat i senaste numret av Flugfiske i Norden i sin artikel om lämlar. Som anges så var den inte specillet stor och när magen var tömd så vägde den märbart mindre. Ni ser varför nedan :-)

Hungrig kille!?!


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 23:25
Temperatur: 4,3 grader
Vind: Sydlig 6,7 m/s Vindbyar 14,6 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 94 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: