Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Fanfanfan...

söndag 22 februari 2009

Fanfanfan...

Förutom en briljant låt av Thåström från soloplattan Skebokvarnsv. 209 så var det känslan som infann sig klockan 11.01 i förmiddags.
Skotern hade sopats av, låset tinats och fiskekort inhandlats. En kort förmiddagstur stod på programmet. Uppe med tuppen men innan jag hann iväg ville dottern ha en ord med i leken. Vi fick en mystimme i soffan innan P vaknade och jag kunde bege mig.
Målarns rapport från fredagen hade etsat sig fast på näthinnan. Det var länge sedan jag blötte en krok så det var en lättare släng av abstinens som gjorde sig påmind när jag drog över älven och upp längs skoterleden.
Väl på plats så krokades maggot på. Kroken hade vid senaste turen parkerats i ett blött EVA-handtag och hade tygliga spår av ärgning.
Äh, jag orkar inte byta nu. Jag gör det hemma sen, den funkar nog. Tänkte jag när jag rispade krokspetsen mot tumnageln för att känna skärpan. Skarp var den inte men det fick gå.
Ganska snart darrade spötoppen och första lilla rödingspinnen kom upp. Mycket darr men liten fisk verkade det vara och det gjorde inte så mycket att de inte fastnade på kroken. Efter några platsbyten och ytterligare några rödingar i stl mellan lillfinger och pekfinger gjorde jag en sista rokad på sjön.
Hittade några gamla hål som jag sprkade upp och skopade ur issörjan innan jag sänkte ned Blinken. Ingen känning. Jag satt och tittade på det rödblinkade ljusskenet i det mörka hålet när det åter började darra ordentligt i spötoppen.
Kvickt mothugg och stumt!?!
Ingen fingerstor fisk denna gång utan en rejäl tyngd följde med upp mot hålet. Lite stök innan den väl var i hålet och på väg upp.
Vattenytan steg allt efter jag drog blänket upp åt. Blinken steg mot ytan och ett stort brunt huvud visade sig.
Öring, stor öring hann jag tänka innan kroken släppte sitt grepp ur öringskäften. Blinken kom farande ur hålet medan öringen med ett hånflin backade åter ner i Rengens mörka vatten.
Fanfanfan...!
Innan nästa tur blir det nya fräscha krokar. Inför alla kommande turer blir det fräscha krokar.
Jag förbannade min egen dumhet och lathet. Jag visste att kroken sett sina bästa dar och att den borde bytas. Jag visste det. Öringen visste det och ändå så bytte jag inte. Jag var inte förtjänt av den öringen.



Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 18.35
Temperatur: -4,5 grader
Vind: Ostlig 3,1 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 9,3 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Patrik sa...

Så synd på öringen.
den tar till sommaren i strömmen får vi hoppas.

Musiken då!! Så bra!!
De här är känsla.

Fortsatt skitfiske - Patrik