Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Fin röding på kik på Gevsjön

tisdag 15 januari 2008

Fin röding på kik på Gevsjön


fick jag idag rapport om av Konsulten som varit uppe på Geven två dar i rad och gjort livet osäkert för sjöns invånare. Idag hade han fått ett par riktigt fina matfiskar på kikpimpel med topp på strax över 0,5 kg. Stället var ett av de klassiska "hot spotsen" som Långdragarn lämnat efter sig åt oss.
Fick även ett samtal av tidigare fiskekollegan på gamla jobbet som iof inte hade speciellt mycket att rapportera om fiske utan vi skitsnackade lite i allmänhet. Hon siktade dock på någon tur denna vecka och jag ska försöka komma ut på torsdag om tillfälle bjuds.

För övrigt så sitter jag mest och samlar info om lite roliga fiskeprojekt inför våren och sommaren. Havsöring i Sthlm skärgård, vår öring i Norge och i sommar måste jag komma över och tampas med laxen igen. Var inte över en enda gång ifjol, uselt tyvärr.
Flugbindarn hetsar med jämna mellenrum mailledes och har några nya intressanta mönster på gång. Har redan lagt en liten vår besällning på hans ST Epoxy streamers. När blindsillen leker så är den grym :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.35
Temperatur: 3,8 grader
Vind: SO 2 m/s
Molnlighet: Klart - halvklart
Vattenföring: 15,5 m3/s
Skittfiske
Lunkan

5 kommentarer:

Pelle sa...

Hej!
Du verkar ha koll på fisket i Åretrakten. Helt outforskat av mig som (hängt) i älvarna kring Östersund nu i 10 år. Har du något lämpligt ställe att börja med hos er till våren? Mest torrfluga med lätt splitcane. Kajakfiske efter lite större öring är också intressant. Hemliga små guldspots = ring!

Med vänlig hälsning
Pelle Angvert

Lunkan sa...

Tjing Pelle

För kajakfiske skulle jag rekomendera Undersåkersälven samt Åreälven från Tegefors ner till Åresjön. Båda dessa ställen kan vara ruggigt bra särskilt om man når dem från vattnet.
Lätt torrflugefiske med canespön så skulle jag rekomendera Storån, mellan Ottsjön och Håckren samt de mindre åarna som mynnar ut i Storån. Fångån och Sätterån. Även Henån i Edsåsdalen tror jag kan passa utmärkt med ett kortare lättare spö. Dock så rekomenderar jag att ha ordentligt med backing på rullen för det finns stor fisk i alla ovannämnda vatten.
Själva Indalsälven tycker jag kräver lite mer av dig som kastare vad gällande kastlängd och rekomenderar därför ett kl 6 spö för att få lite mer pulver i klingan än vad ett canespö riktigt kan leverera. Själv fiskar jag mest med ett Grey Greyflex M2 5/6 alt. Loop Opti stream kl6. På Grey spöet sitter en SA GPX WF 5:a och på Loopen en SA GPX WF 6:a. Kanonlina.
Lunkan

Pelle sa...

Tack för ett utförligt svar. Det verkar bli en spännande säsong. När det gäller lite tyngre fiske så har jag för det mesta med mig ett Sierra HM2 #5 med superlina och en gammal Loop W2 som verkligen kan leverera (showkast). Mina fångster ligger för det mesta mellan 3 - 8 hg så det blir mest Cane (Ekstorp) med Medalist 1956, en utrustning med 100 % soul. (Den känslan byts väl ut till vansinne när en öring på två- tre kilo knäcker spöt.) Jag tar risken.

Pelle

Lunkan sa...

Håller med till fullo Cane har en själ som inte finns i rymdmaterial. jag äger inget cane själv men väntar på lottovinsten för att kunna köpa ett :-)
Jag var i Denver i september och passade då på att besöka Flyfishing Retailer och där hade jag förmånen att kunna provkasta lite olika spön. Testade bla Sage ZXL 9`#5, Orvis Zero Gravity 8,6´#5, Fetha Styx 9´#4 & 9,6´#6, Orvis Super Fine 7,6´#3. Dock var det två canespön från TL Johnsons som gjorde starkast intryck på mig fick testa ett 8`#4 samt ett 7`#4 varav sjufotaren var något helt magiskt att kasta med, kärlek hela vägen från toppögla till butt :-)

Pelle sa...

"Med bambun skapas ett spö med själ - något man kan hålla i handen och gå utmed ån utan att fiska - och ändå vara tillfreds med turen." Lånat från Ulf Löfdals hemsida: www.bamboorods.se! Lottovinst behövs inte. Ett beg. cane godkänt av någon kännare duger gott och kan bli polarn livet ut. Ulf ovan kan jag rekommendera. Själv köpte jag mitt 7 fot beg. av vår lokala Kari Lautamäki för en lagom peng. Säljer det inte för femdubbla priset ens! Det är verkligen magi det handlar om. Som att paddla kajak du byggt själv i hårt väder!