Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Nykastad & flyttvånda

onsdag 7 maj 2008

Nykastad & flyttvånda

Linorna har åkt på nya Multi-rullen och jag har varit ute och kastat av mig lite. På spolarna ligger nu en Mastery GPX 5:a och en Mastery Trout 6:a. Båda lirade bra på Greyflexen och GPX:en fick även gå på Multi 5:an. Två spön med helt olika karaktär. Greyflexen har en utpräglad toppig action och en snabb klinga och jobbar kanon med korta kaströrelser. Börjar jag pressa den lite för hårt så ger sig toppen lite och jag tappar både precision och längd. Multin däremot passar betydligt bättre med längre och lugnare kaströrelse. Spöet jobbar djupare ner i klingan och toppen är styvare. Olika varianter på rollkast gör den som den dröm.

Båda spöna åker med till Norge sedan får vi se vilken som används mest. Med åker även Opti 6:an om det blir besvärlig vind eller streamer-läge. Till den så kör jag en GPX 6:a för torrt, har även en sjunk III och en intermediate-lina med.
Igår så ordnades flugaskarna så de är i topptrim, chestpacken är genomgången. Gammal tafs och tafsmaterial kastat, tar inga risker med gammal nylon om troféöringen skulle hugga :-)
Nu ska kameror tömmas, batterier laddas och obektiv putsas, det gäller att vara förberedd. Väderprognosen verkar lovande och med lite tur och värme så kan vi få fiska på kläckande dagsländor.

På tal om Norge-resa så har jag inte helt löst det med finansieringen. Jag har tagit för vana att tömma byxfickorna dagligen på mynt och samlat det i en glasburk. Det har fått gå till försommar fisketripper. Det brukar ligga runt en tusen-lapp på ett år. Under senaste veckan så har jag flyttat och på något knepigt sätt så har fiskeburken förekommit i flytten. Bara borta. Jag saknar ytterligare tre vitala saker till mitt hem. Laddsladden till mobilen, fjärrkontrollen till ena tv´n och fjärrkontrollen till surroundanläggningen. Igår var jag rädd att min Loop Opti Dryfly oxå var borta men den hittade jag i ett av köksskåpen!?!
Skumt värre.


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 20.50
Temperatur: 9,3 grader
Vind: Nordvästlig 2,3 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 289 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: