Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Motpoler på hemmaplan

fredag 1 juli 2011

Motpoler på hemmaplan

Igår - Sol, 26 grader varmt, kläckningar och vakande öring.
Idag - Regn, 11 grader, inga vak men kläckning
Den ena dan är inte den andra sig lik, inte ens vid samma vatten.
Åter var jag på besök idag där gårdagen givit så frikostigt. Regnet föll tungt och termometern vågade sig inte över 11 grader ej rejäl skillnad mot gårdagen. Det blev till att klä mig lite varmare.
Vinden var snäll så jag hade ändå förhoppningar. Väl nere vid älven så blev det väntan, och väntan och lite mer väntan men inga vak syntes till. Däremot så kom det seglande med jämna mellanrum dagsländor på ytan men de fickpassera obemärkt förbi.
Något enstaka vak fanns att se men många var det inte.
Efter ett tag av spanande så knöt jag på en Elk hair caddis på tafsen, en pålitlig fiskfinnare, och så fiskade jag av en känd ståndplats och jo då. Där var det någon hemma. Flugan fick flyta fritt in över den förmodade öringen och den sögs ner i en försiktig virvel. Mot hugg och sedan blev det rock´n´roll. Öringen blev ursinnig och kastade sig än hit än dit och med några meter löslina i handen så var det inget annat än att hålla den och låta The Forty jobba. Tyvärr så blev pressen för hård och i ett snapp så var min kombatant borta., tafsen rök. Det var en bra fisk, vikt vågar jag inte mig på att gissa men en bra fisk.
Byte av tafsspets och på med en ny Elk hair. Nytt kast på nästan samma ställe, lite längre drift och vips var ytterligare en fisknos uppe. Denna gång skötte jag mig och strax låg den i håvnätet. Denna fick följa med hem då sambon uttryckligen önskat mer fisk i mathållningen. Knappa halvkilot så det blir en fin portionsfisk till nästa fiskmiddag.
Ytterligare en fisk synade Elk hairen och även den avgick med seger med den skillnaden att nu fick jag behålla flugan. Denna stod tajt in på brinken och faktiskt vakade. Efter några stigningar så vågade jag mig på att lägga flugan och i första flytet gick han uppoch tog. I några sekunder varade kampen .
Lännart i beredskap för attack.
Som ni kanske kommer ihåg så var vi under påsken formligen invaderade av lämmel i dalen men efter att de dragit sig tillbaka så har det varit ganska tyst om dem. Dock så finns de kvar och Lännart med kusiner har jag stött på både igår och idag. Jag tror nästa tur får bli med AEG och testning av Flugbindarns gnagar imitationer. Återstår att se om de kan locka grov fisk till hugg.
På tal om grovfisk så var far ute på älven häromdagen med spinnspöet i högsta hugg. En 28 grams havsöringssluk sattes på och på andra kastet bet det på rejält. Efter några minuters baxnande och ställningskrig kom öringen in mot land för att vid åsynen av far snabbt ta till reträtt ut i strömfåran för att brottas vidare när allt släppte. Längst ut på linan satt ett beteslås som dragits upp. Det krävs lite fisk för att lyckas med det så 2 kg plus är ingen omöjlighet att det var.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 00.25
Temperatur: 10,9 grader
Vind: Västligt 2,9 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 92 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: