Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Mindre bra bloggare

lördag 16 juli 2011

Mindre bra bloggare

Öppnade nyss bloggen och insåg att det runnit lite vatten under broarna sedan förra inlägget. Vi är mitt i primetime för både fiske och semester och jag har fått lägga nästan all min tid på husrenovering. Det har tagit sin lilla tid men i nästa vecka så kommer vi börja flytta, det är bara lite småfix kvar. Först så kommer det dock att ägna sig åt några dagars ledighet då sonens Gudfar och Billy Colorado med familjer landar i dalen.  Fokus kommer nog bli på familjeaktiviteter men en svag förhoppning om vi skall kunna komma ut närs dock.
Som sagt har fisket fått stå lite på undantag senaste veckorna men jag lyckades skrämma fram en eftermiddag då jag och Troutlaw fick lufta våra spön ihop för första gången för säsongen. Aktiviteten på ytan var näst intill noll men jag lyckades locka upp en vacker guldbuk till en Elk Hair Caddis. The Forty fick åter stå i stram båge innan han returnerades ut. Shit vad jag gillar det spöet. Fiska cane är något alldeles extra och om jag hade råd så skulle det komma fler canespön in i fiskegarderoben :-)

På tal om vatten under broarna så har nu älven sjunkigt stadigt och är nu nere på under 60 kubik, vilket ger en fin fiskbar nivå över hela älven. Fjällen västerut är nu helt snöfria och det enda som kommer styra vattenföringen resten av sommaren är regn. Blir det en torr juli/augusti så kommer vi ha en väldigt låg älv i slutet på säsongen. Normalt så brukar det finnas mer snö kvar i fjället än nu och det håller nivåerna i biflödena till älven högre och älven stabilare. Den rekordtidiga snösmältningen i kombination med relativt lite snö ger detta scenario.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 08.15
Temperatur: 13 grader
Vind: Västligt 1,3 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 59 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar: