Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Det var visst ett tag sedan :-)

söndag 19 september 2010

Det var visst ett tag sedan :-)

Shit pommes frites vad tiden går fort.
Detta är första helgen jag är hemma på nästan 1 månad. Det har varit ett lätt flängade runt och då jag varit hemma har jobbet bitit mig i röven big time.
Förutom en vecka i Klyktattarland för älgjakt så har en helg tillbringats i Skottland för att närvara på min systers bröllop.Farmland i de skotska lågländerna.

Där var tiden knapp och något fiske fick inte plats i alanackan. Dock så passerades några fina vatten River Eden i Cupar och den kanske inte helt okända River Tay.
Förutom bröllop där 3 generationer Lundkvist närvarade i skottsk högtidsdräkt, kilt. Så han vi besöka Glenturret destilleri i Crief. Besöka ett par olika pubar och dricka whisky med tvättäkta skottar. Kort sagt en väldigt givande resa och fler besök kommer det bli och då stannar inte flugspöt hemma, det är en sak som är säker.River Eden med vakande öringar i mitt i stan.

Älgjaktsveckan gick som augustifiskat i moll. Mitt lag fick ihop en kviga av en tilldelning på 2+2, klent får jag säga. Som tur var så fanns det annat lovligt att jaga och innan veckan var slut så hade det nedlagts fem gäss samt bommats på ytterligare några.
Varav en klockren doublé på flygade gäss då en av mina morbröder fick agera drevkarl och jag tog pass nere vid min barndoms abborrsjö.
På tal om den så fick jag rapport att det i sommar krokats på abborre i riktigt ansenlig storlek. Veckan innan jag kom ner så landades det en på 1,5 kg och lite tidigare isommar hade ytterligare en i samma storlek fångats. Jag kan inte på minna mig om sådana fiskar när jag fiskade där för 25 år sedan. Jag tror jag skall ge den ett försök vid tillfälle nästa sommar.

Även här hemma så landades det storfisk under sista delen av augusti, även om jag undrar hur då fisket VAR trögt. Slaktarn drog PB på öring och fluga 5,6 kg, en bloggläsare skickade in en bild på , vad han uttryckte det vara, en hygglig öring. Där stannade vågen på 5,2 kg oxå den tagen i "Mattmar-trackten" :-)
Tillväxten av storfiskare i dalen verkar oxå tryggad då en son till en arbetskollega dragit flera stora fiskar i år, röding på + 2 kg och inte minst en storöring från Ottsjön som drog vågen ner till modiga 3 kg som fick avslutasäsongen. Denna togs på en liten wobbler och lättspinn.
Alla dessa ligger nu med bild att beskådas på Wall of Fame

Fisket är faktiskt inte helt stängt i dalen i år. Liten Västra FVO håller sina vatten öppna, dock så är öringen fredad och skall sättas tillbaka. Fiskevårdsområdets övre gräns är Ristafallet och sedan är det stopp i höjd med Lundhags i Järpen. Runt Prästfallet finns möjlighet till fint harrfiske och nedströms Prästfallet så kan man med lite tur fånga, canada röding, abborre, sik, gädda, splejk. Runt Tossön och i Gulåviken har rapport nu kommit om att gäddan åter är på jakt på grundare vatten. Jag hoppas kunna komma ner något snart för att testa lite, flugkastar armen har fått vila tillräckligt länge nu :-)

Till sist vill jag inte undanhålla er min önskan för födelsedagspresent :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.55
Temperatur: 7 grader
Vind: 1,4 Nordvästlig m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 32 m3/s
Skittfiske
Lunkan

6 kommentarer:

Magnus sa...

Står såhär om Liten Västra FVO:
"Allt fiske i Indalsälven från Tossön till Ristafallet under tiden 1 sept - 31 okt är förbjudet"
Dåligt uppdaterat på nätet bara ?

Lunkan sa...

Japp, väldigt dåligt uppdaterat på nätet.
I år har de kickat igång en fungarande FVO igen och säljer åter fiskekort. Dessa köps på OKQ8 i Järpen. Öringen är fredad och måste sättas tillbaka men övrig fisk får landas och användas som föda.
En inte helt okänd Slaktare i dalen dyker upp då och då längs älven för att kolla korten så nu är det ordning igen :-)

Magnus sa...

Slaktare ? Hmm, bäst å ha ordning på grejerna då...

Har sett en riktigt fin stryka där i området men såg svårt ut att komma till från norrsidan...

Tack för info !

Anonym sa...

Faan Lundqvist du lever....! allt bra lr ropade på dig häromdagen men men....vad tror du om ett litet höst ryck? hör av dig annars gör jag det!.

Lunkan sa...

Jo då jag lever.
Hade gärna hört av mig om jag vetat till VEM jag skall göra det :-)

Målarn sa...

Ja ja...Målarn! sugen lr?, kan inte du lägga upp en önskas köpa annons på din sida? åt mig!.Letar efter en 8/9:a Loop/Guide line.
Vi lär juh äta lite rå fisk någon fin kväll..=)