Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Det händer nu grejer

söndag 10 juni 2012

Det händer nu grejer

Efter att mitt i värsta jobbrycket haft en vecka i Skottland, och nej tyvärr inga fiskegrejer utan ren familjeferie, så landade vi hemma igen i onsdags. Två dagar och en manisk nedräkning till öppnandet av butiken Jaktia Åre. Allt var definitivt inte klart och i ordning när vi slog upp dörrarna i fredags men efter några akademiska kvartar så kunde vi till sist börja serva de första kunderna. Och jag måste få tillägga det, fy fasiken vad kul att åter få vara "hemma" igen. Många gamla vänner, vissa har jag inte träffat på år, tittade in och lyckönskade oss, några fick med sig grejer och andra var bara nyfikna på vilka galningar det var som öppnat butik i världsmetropolen Brattland.

Läget kan ju inte bli mer centralt, mittimellan Åre och Järpen. :-)
Vi har fortfarande en bit innan vi är helt intrimmade när det gäller både sortiment och butiken men det var en lättnad att vi kunde rulla igång.
Vi syns nu även på Facebook och det är där som jag kommer jobba med butiksprofileringen. Bloggen är min egen och här kommer ni inte finna några kampanjer, erbjudanden eller likande utan här kommer det bara vara fiske och mina egna funderingar.
Dock så kommer det nog att snappas upp ett och annat i butken som sedan kan förmedlas hit :-)

Faktum är att flera av dalens hårdare flugfiskare var förbi i helgen och flera rapporter inkom. Dock så var de mer eller mindre samstämmiga att det är för högt och för kallt vatten ännu får något riktigt bra öringsfiske. Jag fick även några rapporter från Norge och laxälvarna där. Namsen har även den börjat hög och kall så där har det varit trögt. Från en av smålaxälvarna på Fosen kom dock positiva rapporter där tre fiskare från dalen landat 13 laxar på knappa tre dygn med 6,4 kg på topp. En bra vikt i en smålaxälv det.
Älven ligger nu ganska stabilt kring knappa 200 kubik och det ger inte många fiskbaraplatser längsälven med fluga. Mina tips är nu att istället satsa på sjöfisket. Jag tror nog att Liten änne kan leverera fint gäddfiske och Åresjön har sina rödingstim som nu kan komma in strandnära och nås från land.

För min egen del så har det inte blivit något fiske sedan Fröya för en dryg månad sedan, då både jobb och inte minst familjen haft min fokus. Dock så skall det tilläggas att det kliar betänkligt i fiskenerven nu så jag hoppas att det inte dröjer så länge till nu.


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.15
Temperatur: 8 grader
Vind: Nordvästlig 1,4 m/s Vindbyar 5,3 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 194 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: