Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Ö-vik by night - Isläggning och torrläggning

torsdag 17 november 2011

Ö-vik by night - Isläggning och torrläggning

Ja men hallo liksom, long time no seen :-)
Jodå ekorrhjulet spinner vidare i en fart som jag inte varit i närheten av tidigare. Är ute på min 7:de vecka på turnén i norra Sverige men nu så börjar äntligen ljuset i tunneln sköjnas. Tre veckor av jobb kvar innan julen kommer allt för nära för att mina kunder kommer ha tid för mig. 
Det ska minst sagt bli skönt att få hålla mig hemmavid ett tag sedan. Jobb kommer det bli ändå, jag har ju en helt nytt sortiment att prova mig igenom :-) Isborrar, balansare, ismete-spön och inte minst torrkasta igenom ett helt nytt linmärke och spön. Tror Gevsjön och Duvedshallen kan vara lämpliga arbetsplatser under en period.

Vintern lyser fortfarande med sin frånvaro även här uppe i norr. Att snön inte kommit tackar jag nog ändå för då väglaget faktiskt varit helt ok. Kylan får däremot gärna komma per omgående och bita till ordentligt. I slutet på förra veckan så hade vi hemma stabila minusgrader och jag fick rapporter om skridskopremiär på Ånnsjön. Förhoppningarna spirade då om isfiskepremiär i måndags men när söndagmorgonen kom så var åter Gumman Tö på besök och hade med sig en sur västlig vind i släptåg, så den is som hunnit lägga blåste tyvärr upp och spolade bort.
I tisdags så rullade jag åter ut från dalen på jobbturné som tog mig via Ramsele, Junsele och ner hit till kusten, just nu sitter jag på ett Scandic hotell i Foppa-land. Bitvis var det riktig läskig frosthalka som höll i sig långt in på dagen. I rondellen i Krokom så höll jag på kana ur fast farten var klart måttlig.
Jag har nog inte åkt den vägen från Jämtland genom inre Ångermanland tidigare och då det utanför vindrutan uppenbarade sig många fina åar och fiskevatten som jag inte har någon koll på alls. Detta  är ett område som jag måste forska lite mer kring. Är det någon läsare här som har lite tips så hör gärna av Er. Jag åkte längs en mycket läcker liten å som jag enligt karta tror mig kunnat namnge till Bergsjöån och senare Skalsjöån och Anundsjöån innan den rinner ihop och bildar Moälven. En fin smygfiskeå med The Forty i hand och torrfluga. Nån med erfarenheter av den?

Isen på Bergsjön lägger.
Något som tyvärr aldrig, ens i det närmaste, kan bli något som kan kallas vackert är det döda spår som vår konsumtion och energibrukning lämnar efter sig. Det brukar kunna kallas "Grön el", "Miljöel" eller liknande och visst bättre än elproduktion från tex kolkraftverk är det ju men jag vill nog ändå mena att kalla det "Grön" gränsar till vilseledande markandsföring. Den påverkan som vattenkraften har på natur och miljö lämnar knappast "gröna" spår efter sig.
Min fiskevän Rospiggen har tagit upp detta i många inlägg på sin blogg och hans senaste i frågan hittar ni här. Läs och begrunda.
Jag tänkte dra mitt strå till stacken och visa på ett av de "gröna spår" jag har passerat på mina resor här uppe i norr.

Den tysta älvfåran där Edsforsen en gång brusade. Ångermanälven i Junsele.
"Grön flodbädd"?

Jag har i höst passerat ett oräknerliga antal döda älvfåror och tysta forsar och det som kan hjälpa oss bevara de få älvar och älvsträckor som är outbyggda, oreglerade och ännu forsar fritt är att vi agerar och agerar nu.
Om du vill visa ditt stöd och engagemang så är en bra start att gå med i Älvräddarna.

Dagens rapport hemifrån talar inte något om isfångad röding utan Far meddelade att han gjort ett besök på älven och med haspeln som vapen. Två öringar kom upp, en gick tillbaka och den andra landade i stekpannan. Än är inte säsongen över :-)


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 23.05
Temperatur: 1,3 grader
Vind: 0,7 Nordvästlig m/s
Molnlighet: Mulet och lätt regn
Vattenföring: 56  m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: