Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Brrrr....

tisdag 5 januari 2010

Brrrr....

Köldknäpp kan det nog kallas det som drabbat oss nu. Flera minusgrader långt ner i Skåne-land och varsel om spräckt -40 gräns i natt. Sporthandlare som gnuggar händerna och kränger vintersport och pulkor i farligaste farten :-)
Den utlovade Rengen-turen med Målarn frös inne. Tanken var att ge sjön en chans idag. Planerna var redan smidda, perkulatorn laddad och fiskekort inhandlade. Klockan 07.00 var det purrning och när jag slog igång telefonen så låg där två sms med samma innehåll. "-26 grader" ett från nämnda Målare det andra från Dotterns Gudfar som oxå skulle göra sällskap.
Vi kollar läget vid 8.30 skickade jag som svar.
Slog upp kaffet i termosen, hämtade täcke och kudde i sängen och bäddade ned mig i soffan framför morgon tv´n.
08.30 ringde Dotterns Gudfar och efter vi avhandlat näsor som färgas ollonlila i kyla och vitsprängda fingertoppar så ställde vi in. Då visade termometern -27 nere i Duved och -20 grader samt 10 sekundmeter i vind på Skuttoppen. Inget snack om att rätt beslut togs.
Känns lite surt när jag kompat ut några extra dagar nu i helgerna och allt av vettiga uteaktiviteter fryser bort. Bilden är tagen för 10 minuter sedan och det som syns på fönstret är rimfrost och is, på insidan skall tilläggas :-)

Gårdagskvällen förlöpte på temat "Vuxna män gör saker tillsammans"
Efter att ha varit på julbesök, haft nyårsbesök och jobbat mellan helgerna så kände jag ett skriande behov att samla lite vänner över en öl. Sagt och gjort, SMS utgick till lite blandade Duvedsherrar i bekantskapskretsen och väl på Halta Renen så satt ett gäng vänner som uppenbarligen hade samma sociala behov som jag. Mycket av snacket kretsade självklart kring fiske då sällskapet bestod av mer eller mindre etablerade blogg-vänner. Målarn, Stenhuggarn, Revisor för att nämna några. Fick tillochmed med mig sonen på en cola som friskt delgav basgångar och betygskriterier. När ämnet gled in på dieselbilar och kallstarter så gled han hem och fortsatte WOW:a istället. Vem kan klandra honom för det :-)
Summa sumarum så rann det ner 3 Stiegl och avhandlades allt från Switch-spön via Ransarn till design av fiskeprylar.
En synnerligen lyckad kväll. Tack för sällskapet och jag hoppas vi finner fler anledningar att fly vardagens slit och släng och åter stråla ihop över en pils och dela drömmar :-)

På tal om något helt annat och kanske inte lika roligt att läsa är min blogg och fiskevän Rospiggens senaste inlägg om Östersjöns väl och ve.
Läs och begrunda.


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 23.25
Temperatur: -29,8 grader
Vind: Västlig 0,9 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 10,6 m3/s
Skittfiske
Lunkan

3 kommentarer:

Martin sa...

Jag och Stocken tog en tur iaf vid halv tolv. Han var vit på näsan redan vid mötet vid greningebommen så det var lite svalt, lite omfördelning av goggels och vi var rätt rustade. Väl på plats stod ut en timme på Rengen å lyckades hiva upp 2 fina, maggoteringen var det kritiska momentet och dom fick bo innanför polon för att inte stelna allt för mycket.

Rätt eller fel val, tjaaa skulle nog göra det igen, om ett tag...

/m

Lunkan sa...

När jag fick rapporten från Målarn så kändes det ännu mer som jag gjorde rätt val och stannade hemma :-)
Hoppas vi kan ta någon tur ihop i vinter om du är på hemmaplan och det förhoppningsvis inte är lika kallt :-)

Martin sa...

Kommer garanterat att vara uppe ganska frekvent, friar numera på hemmaplan :). Hör mig för när det blir aktuellt nästa gång.

/m