Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: 4 kg

söndag 13 september 2009

4 kg

Igår kväll pep det till i mobilen. Örret på 4 kg i Jörstadelva löd det korta meddelandet. Bifogat låg även en bild. Jag väntar på ok innan jag lägger upp den på bloggen.
Jörstadelva den lilla fina älven som jag fick besöka förra helgen.
Då var det inte 4 kg öringar vi tog men väl flera mellan kilot till 1,5 kg. Fisket stänger där 15 september alltså två dagar kvar. Jörstadelva är ett tillflöde till Snåsavattnet som är Norge 6:e största sjö. Älven är en av lekplatserna för den storvuxna Snåsavatten-öringen. I sjön tas fisk på över 10 kilo så chansen för riktigt storöring är stor. De gamla efter älven säger att när andra regnflomen i september gör att älven stiger så stiger även storöringen upp från sjön.
Förra helgen när vi var på plats så hade nog bara första regnflommen i september varit :-)
Har haft fortlöpande kontakter denna vecka från min fiskekompis Christer på DeNas som gjort ytterligare besök i älven och igår så rapporterade han en mistad öring på uppskattningsvis 3 kg.
Christer var även den som bjöd med mig till fisket förra helgen och helgen blev en otroligt trevlig.
På fredag eftermiddag rullade jag ut från Duved med bilen packad på väg mot Snåsa. 3 timmar senare svängde jag in på Christers gårdsplan och möttes där av honom, hans trevliga sambo, Anne-Karen, samt ytterligare en kompis. Efter lite pinfärska räkor, vitt vin och fiskesnack begav vi oss mot Jörstadelva och Bredesmoen en gammal gård som nu restaureras och fungerar som bygdegård och den kan även hyras. Det var ytterligare 3 nya norska vänner på väg som skulle ansluta senare under natten.
När vi sedan summerade helgen så hade vi landat öring enligt följade 1,5 kg, 1,24 kg, 1,23 kg 3* 1 kg samt ett knippe i storleksklassen 4-9 hg. De flesta hade vi tagit på fluga men älven lämpar sig oxå väl för spinnfiske och ett par av fiskarna krokades på spinnare.
För min egen del så gick lördagen i frusterationens tecken då inget riktigt ville sig. 3 dragningar i flugan var allt som gavs mig. Söndagen ordnade det däremot till sig och redan en kvart in på fiskedagen så satt det en kilos öring på flugan. ST-Epoxy i kopparton :-) Därefter fick jag kroka av ytterligare två men i mindre storlek. Förutom mötet med Jörstad-öringen så blev det även möte med fantastiska människor och det var en fröjd att dela erfarenheter, tankar och 16 årig maltwhisky med mina nyfunna fiskevänner. Samvaron på älven och på Bredesmoen var pricken över i:et.
De flesta fiskade med #5-6 spön, flytlina och sjunktafs. Vid högvatten så kan även sjunklina funka bra. Älven har en start hummusfärgad ton och genomgående så var det rödaktiga färgtoner som funkade bäst, både på fluga och spinnare. Koppar, Guld, Röd, Orange, Gul.
Nästa års resa är redan inbokad :-). Det blir fler besök i älven.
Mer info om älven hittar ni här Jörstadelva

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 15.45
Temperatur: 10,6 grader
Vind: Västlig 3,4 m/s
Molnlighet: Mulet, bitvis lätt regn
Vattenföring: 75 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

Staffan sa...

Vilken pjäs, ser fram mot bilden!

Stig Torniainen sa...

Bra flugval !! ;-)
Jaha, ännu ett fiskevatten att lägga till "ska besöka listan".