Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Glad Midsommar, Röding på Wall of Fame och myggen är här.

fredag 22 juni 2012

Glad Midsommar, Röding på Wall of Fame och myggen är här.

God morgon.
Nu har det vänt, vi går mot mörkare tider. Solen har passerat sin peak på norra hemisfären och vänder nu åter söderut för att i december nästan lämna oss helt.
Tänkte jag kunde ta den trista delen av inlägget direkt så har vi det avklarat :-)

Nu till lite roligare saker. Fisken hugger!! Fd. Grannen Dahlberg har åter varit igång och om hans senaste eskapader kan ni läsa på Duvedfiske, Flugbindarn har packat ryggan för en midsommarhelg på fjället i öringens tecken i nästintill ny fiskestass. :-)
Sommaren första Wall of Fame bidrag har landat och det är en vacker röding tagen på långdrag i de södra delarna av Årefjällen.

Nu hoppas jag att det kommer in fler bilder på fin fångad fisk. Kom bara ihåg att allt som fångas inte behöver tas upp. Storöring kan vara en fin trofé javisst men kan göra större nytta i fortplantningssyfte till hösten än i frysen hemma. En bild innan fisken varsamt får gå tillbaka räcker långt för Wall of fame.  Någon galopperande C&R förespråkare är jag inte, så misstolka mig inte här. Skulle inte jag kunna bära hem nån fisk då och då till middagsbordet så skulle jag inte fiska men jag väljer vilka jag knackar en sten i skallen på och vilka som får gå tillbaka. Limit your kill helt enkelt.

I år så verkar det bli något så ovanligt i Åredalen som en midsommarhelg i shorts och t-shirt. Igår så kom värmen och den verkar stanna åtminstoen över helgen. Se prognosen här!
Med värmen så kom nu myggen direkt vilket åxå är en indikation på att annat, för öringen mer matnyttigt, kläcker. En fin tid står nu för dörren och snart kommer sel, tjärnar och bakvatten perforeras av stigande öringar i jakt på de vingade sländorna.

Med detta så vill jag tillsista passa på att önska alla en riktigt
GLAD MIDSOMMAR

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 08.15
Temperatur: 10,1  grader
Vind: Sydostlig 1,8 m/s Vindbyar 4,7 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 243  m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: