Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Första fiskerapporten från NZ

onsdag 30 december 2009

Första fiskerapporten från NZ

Ramlade precis ner i mailboxen.
Christian Carpenter har fått ner prylarna och krokat sina första öringar i bara shorts.
Själv sitter jag i Jämtland med -11 grader på termometern. Har insett att det inte finns någon rättvisa i världen :-)

I'm dreaming of a white Christmas.

Ända sen barnsben har tanken på en grön jul vart lika avfärdande som att se nysnö på midsomarafton men i år var det oifrånkomligt

Eftersom jag befinner mig downunder fick jag kasta om alla juliga värderingar och ta seden dit man kommer. Julhelgen spenderades med en maorisk familj, tyvärr så bjöd det inte på den kulturella chock jag hade hoppats på. Det var det vanliga, mat och dryck i goda vänners lag med en touch av gamla seder.

Men allt har sina fördelar, för första gången i mitt liv har jag under mellandagarna krokat av öring utvadadad i endast badshorts och t-shirt. Solen här är fruktansvärd, den bränner lika bra som att vrida upp plattan på sexan för att sen lägga dit önskad kroppsdel för tillagning. Men ska man bli fin får man lida pin.
För att nå det fisket och vyer som lockar allra mest korsade jag sundet över till den södra ön nu i måndags den 28 dec. 30 min efter att ha kört av färjan korsades en inbjudande å (Waihopai river). Stannade till för frukost följt av fiske.

O visst fanns det fisk, efter en kort stund landades en regnbåge på netta 1,5 kilo för att sen följas av hans yngrebroder på 1,3. Det är i alla fall vad jag kallar en bra start.
Efter det körde jag upp till St Arnaud, och Buller river samt Wairau river tyvärr anlände även regnet som fick älvarna att stiga kraftigt. Detta följt av flugfiskarns ständige fiende, vinden. Så att fisket blev där efter.

Ringrostigheten börjarnu släppa, linbågen blir tajtare och allt färre vindknutar. Med detta i ryggen börjar jag cruisa ner mot Otago disriktet, fast självklart med massvis av fiskestopp vid inbjudande vatten.
Imorgon sätter jag kurs ut med Awatare river och upp till Molesworth farm station. Starten är söder om Blenheim sen slingrar sig vägen genom nz största farmland och dess dalgång. För att slutligen komma fram vid Hamner springs. Cirka 12 mil av fiskevatten, om inte kastarmen är iform efter detta då vet jag inte vad som krävs.

På åter skrivande / cristian


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 13,35
Temperatur: -10,6 grader
Vind: Nordostlg 0,1 m/s
Molnlighet: Mjulet & lättsnöfall
Vattenföring: 11,9 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: